Skillnaden mellan ridsporten och körsporten

Sv: Skillnaden mellan ridsporten och körsporten

Kanske inte riktat direkt till dig, men jag förstod inte varför det ska vara ngt konstigt med att spänna för ett tungt föremål, t.ex. ett badkar. Vilket du oxå mkt riktigt påpekade så mitt inlägg kanske skulle uppåt i diskussionen.

Jag tycker inte att jag känt av att här skulle finnas personer som lyfter fram dyra saker som något nödvändigt samtidigt som de själva skulle vara avundsjuka för att de inte har dessa saker.

Det är bra att intresset för att utrusta sina körhästar på ett bra sätt verkar ha ökat.

Att använda en fel tillpassad sele (eller bara dåligt rengjord) och dra med kan ställa till med mer på en dags körning än vad det gör att sitta på en häst med en sämre sadel samma tid.
Extra känsligt om hästen drar tungt. En sk brytskada kommer göra hästen obrukbar för arbete några dagar och är ingen positiv händelse för hästen och dess fortsatta arbetsvilja.

Japp, till mitt inlägg! :)

Men du har väl läst alla inläggen nu, så du förstår hur det var tänkt?

LIA

LIA skrev:
Jag tror jag förstår, hur du menar och håller gärna med.
Körningen, även här på Buke, har en del mer eller mindre strikta regler, vilka förklarats tidigare i den här tråden.

Kan detta vara ett svar på dina funderingar?

Vad kul att tråden blivit en riktig diskussion! :)

Du svarade på mina funderingar LIA :bow: Ska fortsätta fundera vidare nu, har fått många bra svar!

Jag håller faktiskt med trådstartaren..
Med risk för att jag som nykomling här på buke får hoppa undan för alla pajer som nu kommer åkandes.. :bump: ..så tycker jag med att det är väldans likriktat här inne..

Absolut inget illa ment men det finns liksom inget utrymme..alla SKA ha det eller det.
Jag kan tillägga att jag har verkligen försökt att köra med andra körsaker än travets men jag tycker inte om det!

Så tacka vet jag travselar (som visst håller för tung belastning, vi kör ju liksom med tryckvagnar och inte bara lätta sulkys ;) ) och en hederlig rockard eller långvagn UTAN svängel eller en kuskbock som jag får svindel i...

Kram till alla och bli inte arga!! :love:

Anledningen till att ALLA ska ha det är ju för hästens bästa!
"Vi" förespråkar faktiskt inte att man ska köpa det allra dyraste o lyxigaste utan en sele som är anpassad för hästen MED draglinor svängel. Och en sele för 5 000kr är inte dyrt, om man jämför med mycket annat inom hästsporten som kan vara mkt dyrare.

Så jag tycker att du ska prova en gång till att köra med andra "körsaker" och inse att du får en häst som får möjlighet iaf att dra rätt. Du kommer garanterat att tycka om det när du inser att din häst gör det.

/Lina - inte arg, vill bara få folk att fatta :)

Det hela är ju mycket enkelt...
Fundera över, varför dom olika kombinationerna för selar och vagnar finns!?

LIA

Jag är helt övertygad om att svängel osv är jättebra!
MEN...
vad anser ni om oss inom travet som aldrig använder oss av sådant?

Kör "vi" våra hästar fel då eller?

Bara en nyfiken fråga ställd i all vänlighet.. :rofl:

Svaret blir detsamma! :)

Varför finns dom olika kombinationerna för selar och vagnar!?

I travet är körningen enkel. Det gäller bara att trava så snabbt som möjligt, runt, runt på en slät och plan bana med en "vagn", som nästan inte väger något. Plus motsvarande träningar. Man tar bort sånt som väger och annat som inte behövs.

En sele för "vanlig" vagn, vore alltså helt fel på travet, och dessutom onödig. En "vanlig" vagn vore dessutom en omöjlighet, placeringsmässigt.

Alltså har travet optimerat sitt materiel för sitt behov. Det om det.
Om du vill fortsätta diskutera trav, finns ett lämpligare forum.

I annan typ av körning behövs och används alltså annat materiel, vilket jag hoppas du förstått redan?

LIA

Man kör travvagnar med travselar, andra vagnar med respektive sele som passar med den vagnen. Man kör inte med maratonsele och sulkett. Skilj på travkörning och skolkörning.

Så tråkigt att en tråd om skillnaden mellan ridsporten o körsporten utvecklades till att jag blev hänvisad till travforumet!

Med andra ord så anser en del att travet är inte körning!!
Jag får inte heller lägga en tråd om olika körsätt i travforumet utan att tråden blir placerad här av moderatorn!

Att vi inom travet bara skulle köra på plan yta med lätta vagnar är ju så oerhört fel!!!
Många travhästar ser aldrig en travbana mellan tävlingarna utan tränas varierat..
Bl a är backträning väldigt populärt. Även djupsands-träning tillämpas!
Och skulle man inte ha tillgång till en kuperad terräng så är tryckvagnen, en sk protrainer, väldigt populärt!
Med den så ställer du in vilket tryck du vill ha i din vagn o varje "grad" motsvarar vilken lutning "backen" skulle ha haft o vilken tyngd din häst (o därmed oxå selen) utsätts för!
Så med andra ord tränas travhästen i kuperad terräng och INTE på plan mark RÄTT fram!!
Blir så arg o ledsen över denna okunskap!

Att utrustning just under tävlingsmomentet är en annan, javisst men i det vardagliga livet så drar en travare lika "tungt" eller t o m tyngre än vad de flesta andra hästar gör.
Skogs o jordbrukshästarna undantaget!

Tycker det blir så ledsamt att så många okunniga uttalar sig om travet o dess utrustning när de i själva verket inte vet någonting!

Självklart anpassar man sin sele till vagnen hästen drar men nu vet ni om att även en travsele klarar av att dra tungt och att den är vänlig mot hästen UTAN svängel eller draglinor!

Däremot tror jag att vi har mkt vi kan lära av varandra, oavsett vilken kör-gren man är inom..med det är det inte sagt att man måste anamma allt eller att ni som förespråkar ovanstående har ensamrätt på vilken sorts utrustning man ska ha.

Gällande att man bara kan klänga upp på en häst som nybörjare men att man inom körningen måste ha så otroligt mkt kunskap!
Håller inte med där..det beror ju helt på vilken individ du har.
Likväl som du köper dig en läromästare inom ridningen så kan en välinkörd o trygg häst lära en okunnig mkt inom körningen med!

Och jag HAR testat annan utrustning än travets så jag vet skillnaden...men står fast vid att för mig o mina hästar så finns det inget bättre!
Men då pratar vi om nöjeskörning eller uppdragskörningar.
Likväl som du inte har en maratonsele o spänner för din gamla rissla med o sen äntrar tävlingsbanan...

Långt inlägg men jag KOKAR över falska sanningar om travhästen o dess träning o utrustning..

Kram

Ärligt talat så tycker jag du fick (ovanligt) trevliga och bra svar, även om de var kortfattade?
Vill du ha en större diksution i ämnet så kankse det kan vara på sin plats att skapa en ny tråd i ämnet körning kontra trav körning och be om "kör folkets" syn punkter på just travkörningen? :idea:

Ja, det ska jag göra! Tack!
tycker det är intressant med diskutioner där vi får lära oss av varandra!

men att jag fick trevliga svar..vad menar du, skulle jag ha fått otrevliga svar bara för att jag är av en annan åsikt? ;)

Trygg skrev:
Ja, det ska jag göra! Tack!
tycker det är intressant med diskutioner där vi får lära oss av varandra!

men att jag fick trevliga svar..vad menar du, skulle jag ha fått otrevliga svar bara för att jag är av en annan åsikt? ;)
Jag uppfattade det som du ansåg att du fick "otrveligt" svar i o med att du blev hänvisad till travforumet med dina frågor.. :o

Nej nej, absolut inte!

Jag tycker inte att jag fick några otrevliga svar!! :rofl:
Däremot en del okunnigt om travet!

Problemet är att jag anser att trav är körning i allra högsta grad o ville ge min åsikt, som en katt bland hermelinerna, ang att trådstartaren tyckte det verkade vara så likriktat här..

Jag får inte heller lägga in en tråd i trav-forumet om körning då Buke anser att trav är körning så ska det oxå ligga inom forumet körning.

Men tyvärr blev mina inlägg en ny diskussion..och det var nog inte det TS hade tänkt sig..och inte jag heller.
Ville som sagt bara ge en annan bild av den "gängse" körningen där hela kittet ska vara med... :D

Ber så mycket om ursäkt för att jag inte beskrev samtliga tänkbara varianter av travets aktiviteter! Förlåt mig, förlåt mig, förlåt mig! Framför allt som detta mitt misstag fick dig att "koka över"! Fruktansvärt handlat av mig, minst sagt! Jag förstår fullkomligt din ytterst behärskade reaktion. Du hade all rätt att ta i mycket, mycket, mycket värre! :cry:

För att inte förstöra din vistelse här ännu mer, ska jag inte försöka förklara eller berätta mer för dig. Jag förstår så väl, att varje försök av mig skulle betraktas som en allvarlig provokation! Som att det är Gunnar som bestämmer forumens inriktning, eller varför man har olika körutrustning, eller varför dina inlägg kunde anses provocerande. Nej, det ska jag inte försöka mig på!! :cry:

Än en gång, förlåt så mycket! Jag krälar i smutsen och slår pannan blodig.

LIA

Lia, jag förstår inte vad det är du är ute efter??

Jag KAN inte lägga en tråd i trav-forumet som handlar om travutrustning kontra "vanlig" körutrustning..får då flyttas min tråd till körning!
Det handlar ju inte om att Gunnar lägger sig i själva sakfrågan utan om att moderatorerna placerar trådarna där de tycker att de hör hemma..

Men istället för att skriva ironsikt o luddigt..med vilket syfte? så kom in på min tråd om de olika utrustningarna istället och lär mig och andra som läser inläggen VARFÖR du har "patent" på vad som är rätt eller fel..
jag lär mig jättegärna, likväl som jag kanske kan ge dig en del tips o ideér.
är det inte det detta forum är till för???

Som jag tolkar ditt svar nu är att du inte har några konkreta svar att komma med..och därmed kanske känner dig..ja vet inte..okunnig (vilket jag absolut inte tror att du är inom din bit) och därför slänger ur dig en massa konstigheter som enl mig är lite nedlåtande och ironiska..

Häng med in på min tråd så utbyter vi ideer o tankar UTAN en massa barnsligheter istället!

Förstår du verkligen inte, varför jag valde att svara som jag gjorde?
Ta i så fall och läs igenom inläggen i tråden en gång till.

LIA

...I travet är körningen enkel. Det gäller bara att trava så snabbt som möjligt, runt, runt på en slät och plan bana med en "vagn", som nästan inte väger något. Plus motsvarande träningar. Man tar bort sånt som väger och annat som inte behövs.

LIA[/QUOTE]

Nej Lia, jag förstår faktiskt inte VARFÖR du svarade som du gjorde!
Men däremot så förstår jag att du inte har så mkt kunskap om travutrustning!!
Det gäller inte bara att springa runt runt på en slät plan med en "vagn"....

Men istället för att vara nedlåtande o ironisk så skriv konstruktivt VARFÖR travutrustningen inte kan användas till nöjeskörning..

Skit i tävlingsgrenen..utan den gemene mannens körning..

Kom in o skriv i den andra tråden..du verkar ju ha en del att lära ut som jag, o säkert flera med mig, gärna tar del av..
Men då får du uttrycka dig mer klart för jag förstod faktiskt inte varför du behövde ta till sådana svammelgrejjer...
eller har du rökt på? ;) OBS! SKÄMT!!!

Liknande trådar

Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Sel
·
Körning Jag har en liten shettisdam som jag nu håller på att köra in. Vi har kommit så pass långt att det är dags att fundera över vilken sorts...
Svar
10
· Visningar
1 906
Senast: hcw246
·
Trav Hua.. Okej att "vi" (kommer alltid hur många ardennrar o andra kallblod jag än kommer att ha att vara en trav-tjej och inget annat)...
2
Svar
23
· Visningar
2 253
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon