Skillnaden mellan MH test och MT test?

kicki71

Trådstartare
Som rubriken säger, så har jag hört talas om både MH och MT test. Vad är skillnaden, eller är det bara olika namn på samma sak?
Jätteglad blir jag för en förklaring då jag inte har en susning:p

Have a nice day!

Ps. En snabb lite sidofråga oxå, vad krävs för att man ska bli Nordisk champion?

Tack för mig=)

Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan MH test och MT test?

MH står för Mentalbeskrivning Hund och är inget test utan en beskrivning av hunden reaktioner och avreaktioner. Hunden kan varken bli godkänd eller underkänd. MT är MentalTest och är ett test i ordets rätta bemärkelse där hunden måste uppnå en viss poängsumma för att få godkänt MT. Momenten liknar varandra ganska mycket men ett MT är mer utförligt.

Ps. En snabb lite sidofråga oxå, vad krävs för att man ska bli Nordisk champion?

För att få titeln nordisk champion måste du få championat i tre olika nordiska länder. Dvs 3 cert i Sverig = SUCH, 1 cert i Norge = NUCH, 1 cert i Finland = FINUCH.
Så ist för att skriva t.ex. SUCH NUCH FINUCH skriver man ihop det till NORDUCH.

oki, tack för svaren på mina frågor, angående championatet så misstänkte jag att det var så....

En vidare fundering....måste det vara så att man som svensk hund har tre cert i Sverige, ett i Finland, ett i Norge.
Det är inte så att man kan bli NORDUCH med exempel tre i Norge, ett i Finland, ett i Sverige.
Alltså att det spelar ingen roll vilken av de nordiska länderna man har tre cert i och sedan ett i det övriga?

Nej, det spelar ingen roll alls. Du kan med en Sverigeägd och reggad hund åka till Norge och få tre cert där för att sedan åka till Sverige och bara behöva ett.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 864
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka