Skillnad på vuxen kattmat och kattungemat!

Fiffi1

Trådstartare
Hur gör ni som har katter i olika åldrar? Jag har en katt som är 3 år och en som är tretton veckor, nu har jag vuxenmat och kattungemat både i torrfoder och blötmat men de äter ju av varandra. Hur viktigt är det för ungen och få speciell mat, på burkar och torrfoder står det första året.
Men ungen föredrar att äta den vuxes Mjau blötfoder och Hills+Friskies vuxentorrfoder.
Jag hinner inte med och skifta alla gånger. Den lille vill ju gärna äta när den vuxne katten kommer in och äter och då helst ur samma skål (blötfoder)

Sv: Skillnad på vuxen kattmat och kattungemat!

Väljer den att äta annat så är det inte så mycket att bry sig om. Min Yoga slutade också äta kattungemat när hon flyttade hit (däremot trivdes huskatten kanon och blev mycket rundare om magen). Så efter lite övervägande med andra uppfödare så fick hon gå över på vuxenmat. Men på fri tillgång så hon fick i sig det hon behövde på så vis. Hon är idag en stor välväxt dam som inte har tagit skada av det.

Ja min storkatt äter gärna kattungematen också, han är lite rund om magen så jag vill inte att han ska göra det.
Mina har också fri tillgång så det kanske är lika bra att låte henne gå över på vuxenmaten. Hon äter ju hellre storkattens torrfoder också.

MJAU burkmat är ypperlig föda för en kattunge. Så länge det ges MJAU varje dag spelar det ingen roll om han äter vuxentorrfoder.

En kost på bara vuxentorrfoder kan dock bli alldeles för näringsfattig.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
2 144
Senast: Lager
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka