Skillnad på vertikal och horisontal trissa?

Spiderman01

Trådstartare
Hej!
Jag undrar vad det är för skillnad på effekterna på hästen med horisontal och vertikal trissa på sporrarna? Tänker mest då på runda trissor och inte kantiga utan runda som sprengers comfort roller.

Jag spånar bara fritt nu, men kan tänka mig att det skiljer sig beroende på ditt normala skänkelläge.
I dressyrsadeln blir mitt användande av sporren mer vertikalt eftersom jag måste höja och sänka hälen för att få kontakt med hästen.
I hoppsadeln ligger min skänkel och häl hela tiden mer eller mindre an mot hästens sida, och kontakten där blir mycket mer horisontell än vertikal därefter.

Sporrens rörlighet bör anpassas efter hur man rider med sporrar, helt enkelt.
Annars blir användingen som med vilken annan sporre som helst, d.v.s med högre friktion.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 431
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka