skillnad på Ridskola - ridklubb

Seabaz

Trådstartare
Är det mycket skillnad på en ridklubb som också driver ridskola och en som inte gör det?

Hur fungerar det, håller man isär ridskoleverksamheten och själva klubbverksamheten/aktiviteter i klubben.

Dock kan ju ridskolehästarna ibland involveras i aktiviteter som rykttävling, luciashow mm..

Det jag undrar är ju att ridklubbar som enbart är en klubb och där alla medlemmar har egen häst verkar vara mer framgångsrika. Ha fler tävlingsekipage, seriösare träning för flera olika tränare som klubben anordnar.

Är detta en omöjlighet om man driver ridskola?
Jag är med i en klubb som driver ridskola och där är alternativet privat träning för ridskolans tränare, aldrig någon gästtränare eller så.

Det fanns ett ponnyhopplag div 3 förra året, kul kul men högre än så kommer nog inte att gå, inte laget i alla fall.

Sedan fanns det inget material till att göra lag i dressyr eller hoppning för häst.
Detta med träningarna gör ju såklart att tävlingsinriktade ekipage söker sig till andra klubbar, klubbar utan ridskoleverksamhet och med ridhus som oftast är ledigt.

Ridskolans ridhus är ledigt förmiddagar då man oftast själv jobbar eller går i skolan.

Måste det vara såhär eller finns det klubbar med ridskoleverksamhet som fungerar med något sånär framgångsrika ekipage och jag undrar då hur dom får ihop träningar?
Och är det helt tabu för en ridskola att bjuda in en gästtränare?

Sv: skillnad på Ridskola - ridklubb

Min ridklubb är både tävlingsklubb och ridskola. Ridskolan sköts av ridlärarna och tävlingsverksamheten av tävlingssektionen, men självklart finns det överlappningar. T ex så har vi gemensamma klubbtävlingar med både privata ekipage och ridskoleekipage. Alla är också välkomna på andra aktiviteter som ryttarcafé och clinics.

Jag är inte så hemma på tävlingssidan då jag inte tävlar själv men tror att vi har lag i minst division två i både hoppning och dressyr, men vet inte om det är både ponny och häst. Vi har också fälttävlanslag och jag tror i körning, men vet inte hur högt de tävlar. Enstaka privatekipage tävlar i SM och högre i olika dicipliner. Vi har också många privatryttare som inte tävlar alls eller bara klubbtävlingar (jag t ex), men som är med i klubben för gemenskapen, träningar och billigare tillgång till ridhus.

Tävlingssektionen och enskilda ryttare har rätt att bjuda in externa tränare, men de måste godkännas av klubben och ridhus/ridbanetiden måste bokas och godkännas av ridskolans chef, som har hand om planeringen kring detta.

Vi har två ridhus och de kan vara dubbelbokade av ridskolan som mest 1-2timmar/kväll. Problemet är snarare att andra träningar också läggs kvällstid så att vi som rider enskilt får svårt att komma till.

Jag vet inte riktigt vad du var ute efter, men så här är det hos oss.

Sv: skillnad på Ridskola - ridklubb

Min ridklubb är enbart "tävlingsklubb". På anläggningen bedrivs endast träningar, ridning för medlemmar och tävlingar.
Lag har vi i de flesta divisionerna både dress och hopp.
Jag tycker det känns mycket bra. Om man driver ridskola på anläggningen är ju ridhusen upptagna av ridlektioner mycket del av tiden.
Jag är jättenöjd med min klubb. Har bra premier, seriösa osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en ridklubb som jag var väldigt aktiv i som ung, flyttade från orten några år och har nu när jag är tillbaka min egna häst...
Svar
5
· Visningar
4 343
Senast: fickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur