Skillnad på parvagn och vagn för enbet

Empress

Trådstartare
Kan någon berätta vad som är skillnaden på en maratonvagn för par och en för enbet?
(Förutom att den ena har parstång och den andra skaklar, samt ev olika svänglar/svängel)
Är parvagnen större och tyngre, eller är det egentligen samma sorts vagn?

Sambon har tydligen köpt en maratonvagn som kommer med parstång. (HELT otippat. Jag är i chock fortfarande. Men det är väldigt roligt) :D

Sv: Skillnad på parvagn och vagn för enbet

De är oftast bara litte störe och tyngre för att de ska klara vikt gränsen för par. Beroende på varifrån han har köpt den.
kan oxså var så att den är för lätt för att att tävla med par men byggt ditt en par stång så att den ska gå att köra med par hemma.

Senast ändrad av en moderator:

på den maraton vagn jag beställt så följer det med både skaklar och svängel för enbet och svänglar och parstång för par.så det går att byta ut och köra med både och.däremot är denna vagn inte godkänd för att tävla i par med två stora hästar,men man måste ju inte tävla för att vilja köra par.
finns vagnar som är godkända för tävling i par med förståss.
så kanske det funkar att köpa till skaklar och köra er vagn med enbet också om man vill det.

lycka till /k

vad jag fatade det som hade hon köpt en vagn för enbet men det följde med en parstång, men det får hon ju svara på själv. :)

Tack så mycket för svaren =)

Det är tydligen en tysk parvagn han har hittat. Fullt godkänd för tävling vad jag förstår. (Iaf för par)
Vi skall dock bara köra en häst i den och måste fixa skaklar och svängel.
Är hjulbredden på parvagnar bredare också ?

I morgon bär det iväg för hämtning. :D

Om vagnen är godkännd för att tävla par så väger den minst 350kg vilket är på tok för tungt för enbet både när det gäller daglig träning och tävling. Vi kör med tung vagn max 1dag/vecka.
/M

det beror ju helt på vilken häst man har, har man en arbetshäst är ju 350kg ingen störe vikt men om man har ett tex halvblod är det ju asa mycket. annars så finns det ju andra sporter där man tränar på det visset att på träning har man tyngre grejer och sen på tävling/mach har man så läta grejer som möjligt.

Jösses då, nu blir jag förvirrad.
:confused:

Någon våg som kan väga vagnen har vi så klart inte och information om fabrikationen hittar vi inte någonstans. (Betäckningen som står på den säger: Wuhrmann-Kutschen J Walter. 7081 Kircheim aR09081-7482)

Jag drog den själv från bilen och in i garaget för att känna på vikten och tyckte inte alls den var speciellt tung att dra, men det säger kanske inte så mycket.

Vi mätte hjulbredden och det visade sig att den ligger på 121cm (från ytter på ena hjulet till inner på andra hjulet)
Är det inte minimun 125 för tävling? (Hur mäter man egentligen?)

Hittade viktangivelserna i TR nu och ser att det skiljer rätt mycket i vikt mellan enbet och parvagn. 350 respektive 150 kg. Det är ju en hel del.
Måste på något sätt försöka väga åbäket alltså.
Suck.

Har ett halvblod och undrar såklart om vi köpt HELT fel vagn. Vilken borde bara ok isf?
:cry:

Senast ändrad:

Det spelar stor roll hur lätt den rullar, men hur lätt den rullar beror väldigt mycket på vilka hjul du har på den samt vilket underlag du drar den på.

Hjulbredden mäter man från ytter på ena till ytter på andra. (Tror jag) minimum har jag för mig att det är 125cm men någon som har bättre koll på det får bekräfta det.

Om ni bor i närheten av en bondgård kan det finnas en sädes våg (kanske inte så bra att väga så lätta saker på men ger ändå en uppfattning.) Jag vet att de allra flesta stockar bilar har inbyggd våg i kranen, så om ni känner eller vet någon åkare kanske han kan hjälpa er.

Nja jag tycker ju inte att 350 kg är så mycket men om man ska tävla maraton så är ju en så lätt vagn som möjligt att föredra. Med tanke på hur mycket en häst väger så är ju 300kg inte så mycket.

den vagn jag beställt väger tvåhundratio kg och är godkänd att tävla enbet för d-ponny/stor häst.
det vagnen väger är inte samma sak som vad hästen drar.
dvs hästen bär ju inte vagnen,eftersom vagnen rullar så blir vikten en annan.
en häst orkar dra mer än sin egen vikt utan att det är för tungt.
själv har jag betydligt tyngre saker än en maraton vagn som jag kör mina hästar med,de är visserligen kallblod. den ena drog loss en volvo v70 som hänge fast på hela underredet i en halvmeter snö utan några som helst problem .klart jag inte travar flera km med detta ekipage.
men jag tror nog att en häst orkar med en maratonvagn även av tyngre modell utan några som helst problem i både skritt och trav.
tycker att du skall köpa till ett par skaklar och svängel för din vagn och ut och ha det riktigt kul och mysigt med din häst.

Lycka till /K

om hästen ska kuna dra tungt måste den ha rätt dragteknik de flästa kalblod födds med det men hlavblod måste man oftast lära dra. Det finns ju alltid undantag :)

Då har den alltså en spårvidd på 125cm (om vi mäter från ytter till ytter).
Vi pratade med Mats på Tidaholmsvagnar i går för att beställa skakelinfäste och skaklar till den och han reagerade inte alls på att den hade parstång innan.

Vi har börjat plocka isär den (vill gärna putsa upp den lite då den har lite rost och färgen flagnar lite här och där) och roligt nog hittade vi en enbetssvängel fastsatt med en vingmutter UNDER vagnen. Denna passade perfekt i ett fäste under stångens infästning. :)

Min sambo lyfter den hur lätt som helst i framdelen och tycker inte att den kan vara i närheten av 350 kg.
Tydligen går det att få en uppfattning om vad den vägen vid att använda en vanlig badrumsvåg och ställa ett hjul i taget på vågen.

Det kanske ändå visar sig att det är en vagn som är tävlingsgodkänd för enbet om vi har tur. :D

Vi har både lastvagnar och bondgårdar omkring oss. Skall nog få till en korrekt vägning så småningom. Tack för tipsen.

Halvblodet är av modell större. 171 Mkh. Han väger själv omkring 650kg men är trots allt 18 år och relativt nyinkörd. Jag vill ju inte skada honom på något sätt.
Fungerar inte det här så fortsätter vi att bara köra med giggen och fixar upp maratonvagnen och byter ut den mot en lättare modell.

Bilder på 'åbäket':
http://www.min-k.org/lewis/vagn/index.htm

Den KOMMER bli jättefin. :D

Ja att jag inte tänkte på det, om man lägger ihop trycket på marke / vågen från alla hjul så får man ju totalvikten...

Om den svängeln som ni hittade passar bra vilket den ser ut till att göra, behöver ni ju bara köpa till skaklar. På den par vagnen som vi har hemma, fick vi ett par skaklar som man sätter fast i fästet för pararstången.

Liknande trådar

Körning Bakgrundsfakta: Vi köpte en begagnad tysk maratonvagn för sådär ett par månader tillbaka. Den kom med parstång och två svänglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Empress
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 112
Senast: axel
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka