Skillnad på olika ridhjälmar?

maoulina

Trådstartare
Nu är det dags för mig att köpa ny ridhjälm, men som allt annat så finns det ju en uppsjö att välja bland..

Det jag tänker mest på är vad det är för skillnad på en billig vs dyr hjälm? Exempel en Lamicell Ventex och en Uvex Perfexxion Active?
Det skilljer ju 1400 kr mellan dem. Är den dyrare säkrare, eller är det märket som kostar?

Man vill ju ha så säker hjälm som det bara går (och skön såklart).
Har också tittat lite på en Charles Owen ayr8, är den bra/säker? Och vad är det egentligen som skiljer sig mellan hjälmarna förutom priset? :confused:

Alla hjälmar på marknaden måste uppfylla specifika krav för att bli godkända så rent krasst kan man säga att alla hjälmar är lika säkra. En hjälm för 500kr är inte på något sätt mindre säker än en hjälm för 5000kr.
Så ja, man betalar till största del för komfort, design och märke

Jo det skiljer i säkerhet mellan hjälmarna.
Dock finns det minsta krav som hjälmarna måste uppfylla för att bli godkända.
Engelska hjälmar och Back on Track hjälmarna är de säkraste du kan finna.
England har strängare regler för sina hjälmar än de flesta andra länder.
De billigaste hjälmarna skulle jag aldrig köpa, men inte de dyraste heller.

Jag har Back on track och Lamicell Ventex som båda två fått bra betyg i tester.
De ligger ju även i rimlig prisklass.

Alla hjälmar på marknaden måste uppfylla specifika krav för att bli godkända så rent krasst kan man säga att alla hjälmar är lika säkra. En hjälm för 500kr är inte på något sätt mindre säker än en hjälm för 5000kr.
Så ja, man betalar till största del för komfort, design och märke

Det är minimikrav, inte absoluta värden. Det går inte utifrån priset att avgöra vilka som skyddar bäst. Vid tester rent generellt av olika prylar så är det inte ovanligt att dyra produkter inte alla är bättre men oftast är de inte sämst åtminstone.

Det är minimikrav, inte absoluta värden. Det går inte utifrån priset att avgöra vilka som skyddar bäst. Vid tester rent generellt av olika prylar så är det inte ovanligt att dyra produkter inte alla är bättre men oftast är de inte sämst åtminstone.

Fast i nästan alla hjälmtester visar det att nästan alla billiga hjälmar är sämre..
Av alla tester jag sett har det varit väldigt få dyrare hjälmar som fått kassa omdömen.
Dock inte sagt att de för tex 5000kr är bättre än den för 1500kr.
Men de billigaste runt 500kr får oftast dåliga omdömen.

Fast i nästan alla hjälmtester visar det att nästan alla billiga hjälmar är sämre..
Av alla tester jag sett har det varit väldigt få dyrare hjälmar som fått kassa omdömen.
Dock inte sagt att de för tex 5000kr är bättre än den för 1500kr.
Men de billigaste runt 500kr får oftast dåliga omdömen.
Det är just det ordet nästan, man kan inte bedöma skyddsförmågan utifrån priset. Det finns billiga hjälmar som är bra och dyra som är kassa och det är inte ovanligt heller.

Visst är det skillnad. Jag smockade i skallen rätt rejält med min co ayr 8. Hjälmen blev mos men jag fick inte ens ont i huvudet vilket jag alltid fått med enklare hjälmar.

Sen skiljer det sig en hel del i passform mellan olika märken.

Visst är det skillnad. Jag smockade i skallen rätt rejält med min co ayr 8. Hjälmen blev mos men jag fick inte ens ont i huvudet vilket jag alltid fått med enklare hjälmar.

Sen skiljer det sig en hel del i passform mellan olika märken.

Huvudvärk eller inte beror även på hur hårt slaget är och var/hur man slår i och inte minst hur gammal hjälmen är och om den är skadad sedan innan eller inte och inte bara kvaliten på hjälmen. Förutom detta har kraven ökat genom åren.

Jag hoppas att du inte har ett stort urval när det gäller testning och på senare år kraschat många hjälmar så du har ett urval att tala om. I så fall kanske du skulle tänka om när det gäller säkerheten, hjälmar skyddar inte mot allt.

Jo tack jag vet.
Jag är mästare på att ramla av och står fast vid att CO är bäst.

Även av de hjälmar du inte testat? Och oavsett vad det är för typ av våld (stick, hårt slag, rotation, träff i pannan, träff i nacken osv)?

Låter dyrt och smärtsamt att åka av för jämnan.

Av de hjälmar jag prövat självklart.
Ser ingen anledning att byta märke när jag hittat ett som passar mitt huvud och är säker.

Så ja, JAG anser att den är bäst. Sen får DU tycka något annat.

Det är just det ordet nästan, man kan inte bedöma skyddsförmågan utifrån priset. Det finns billiga hjälmar som är bra och dyra som är kassa och det är inte ovanligt heller.

När 1 av 10 billiga hjälmar är något att ha så tycker jag att man gott kan generalisera och säga att billiga hjälmar är värdelösa.
Det har varit ungefär lika fast tvärt om när det gäller säkerheten på de dyrare hjälmarna 9 av 10 har varit riktigt bra men ett undantag håller inte måttet.
Så generellt är de dyrare bättre.

Okej!
Så Lamicell Ventex är en bra och säker hjälm även om den bara kostar 600 kr? För jag funderar skarpt på att köpa den då den är vansinnigt skön och passar mitt huvud perfekt (har ganska svårt för att hitta hjälm som passar).

När 1 av 10 billiga hjälmar är något att ha så tycker jag att man gott kan generalisera och säga att billiga hjälmar är värdelösa.
Det har varit ungefär lika fast tvärt om när det gäller säkerheten på de dyrare hjälmarna 9 av 10 har varit riktigt bra men ett undantag håller inte måttet.
Så generellt är de dyrare bättre.
Nu har jag inte sett något sådant entydigt test eller ens något test med så pass många hjälmar i de prisklasserna, tester brukar ha en 5 till 15 testobjekt och en stor del i mllan prisklass men nej man kan inte generalisera, då sitter man kanske med en usel hjälm för 2.500kr och tror den är bäst.

Nu har jag inte sett något sådant entydigt test eller ens något test med så pass många hjälmar i de prisklasserna, tester brukar ha en 5 till 15 testobjekt och en stor del i mllan prisklass men nej man kan inte generalisera, då sitter man kanske med en usel hjälm för 2.500kr och tror den är bäst.

Det har ju gjorts fler än ett test under åren så nog kan man generalisera så med gott samvete.

Okej!
Så Lamicell Ventex är en bra och säker hjälm även om den bara kostar 600 kr? För jag funderar skarpt på att köpa den då den är vansinnigt skön och passar mitt huvud perfekt (har ganska svårt för att hitta hjälm som passar).

Ja jag tycker det iaf, baserat på den infon vi har hittat så är den väldigt prisvärd, inte bäst men absolut inte dålig.
Jag valde den hjälmen att ha som fälttävlanshjälm.
Att den sitter som en smäck är väldigt viktigt! Kan tom vara avgörande hur bra den skyddar.
Så sitter den bra och är skön så köp den.

Det har ju gjorts fler än ett test under åren så nog kan man generalisera så med gott samvete.
Tala för dig själv.

Ett fint test förra året sågade alla modeller utom en. Andra test jag sett har haft blandat resultat och inget har entydigt kasserat alla billiga hjälmar och rosat de dyra. Så din generalisering är typ grov och osaklig i mina ögon. Visst dyra hjälmar är oftare i top än billiga men långt ifrån de siffror du nämner.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka