Skillnad på medryttare och fodervärd?

Grålly

Trådstartare
Ja, vad är egentligen skillnad på medryttare och fodervärd? Vad säger ni?

Har fodervärden mer att säga till om än medryttaren, vad gäller allt kring hästen?
Har fodervärden bestämmanderätt om hästen?
Får fodervärden flytta hästen?

Jag har en medryttare som gärna vill bli fodervärd, men jag vet inte riktigt vad det innebär (jag har frågat och kommer få svar på vad hon menar men vill höra vad ni tycker). För tillfället har hon hästen så ofta hon vill varannan vecka då hon jobbar borta varannan, men betalar ingenting och jag har all bestämmanderätt om hästen. Jag antar att hon vill ha hästen som egen, med allt vad det innebär, även betalning då gissar jag. Jag har svårt att förstå varför man vill betala för en häst som man får ha gratis men jag har ju inte heller så mycket pengar, men antar att det inte känns som "på riktigt" om man inte betalar någonting kring hästen (?). Jag är väldigt kräsen och har väl ganska stort kontrollbehov, så jag kommer inte kunna släppa alla tyglar, men det tror jag hon vet. Hon får rida hästen när och hur hon vill och använda den utrustning hon vill men skulle jag se att hästen tar skada vill jag förstås ha något att säga till om. Och hästen ska inte flyttas. Men kan man ta betalt när man själv ändå är involverad?

Sv: Skillnad på medryttare och fodervärd?

Så länge man skriver ett riktigt bra kontrakt där det står precis vad man har kommit överens om så spelar det väl ingen större roll vad man kallar det :)

Mig veterligen så finns de inga konkreta regler om vad som är skillnaden, däremot så är de brukligt att fodervärdar betalar och medryttare gör det ej, ALLT annat är ju efter vad som bestäms. Det din medryttare troligen vill är att bli fodervärd, därmed låna hästen (troligt till annat stall) och sen betala för det, nästintill alltid är det ägaren som står kvar på försäkringen men att fodervärden betalar allt annat.

Men samma här är precis vad NI bestämmer som gäller, se bara till att föra kontrakt över det.:idea:

Håller med de andra, skriv ett bra kontrakt! det finns mängder av olika synsätt på det här och därför stor risk för missförstånd. skriv in allt ni vill ha med i kontraktet och strunta i vad den "rätta" benämningen är :)

Det är en enorm skillnad i mina ögon.

En fodervärd ansvarar för hästen som sin egen, och ett kontrakt reglerar hur ägaren har rätt till den. Oftast med uppsägningstid från båda håll.

En medryttare är mer en hjälp på ägarens villkor, och kan vara mer eller mindre hårt uppstyrt beroende på vad man kommit överens.

Om ni bestämmer er för att gör anågot slags fodervärdsavtal, försök att hålla det så standard och enkelt som möjligt för att undvika krångel och tvister.
Ju mer man bakar in i kontraktet/överenskommelsen desto större risk att det blir tjafs och misstolkningar.

Känner man att amn behöver ha kontrollen över fodervärden med saker som "På lördagar ska ägaren titta när FV rider", "Hästen får inte ridas på tvådelat bett" etc, då kanske man ska fortsätta att ha medryttare till sin häst och inte lämna den ifrån sig alls. ;)

Det är en enorm skillnad i mina ögon.

En fodervärd ansvarar för hästen som sin egen, och ett kontrakt reglerar hur ägaren har rätt till den. Oftast med uppsägningstid från båda håll.

En medryttare är mer en hjälp på ägarens villkor, och kan vara mer eller mindre hårt uppstyrt beroende på vad man kommit överens.

Så här ser jag det också.

Jag är själv fodervärd just nu och har hästen helt som min egen. Betalar allt utom försäkringen. Vi har skrivit kontrakt, med uppsägningstid, på det som vi båda tyckte var viktigt.

Mig veterligen så finns de inga konkreta regler om vad som är skillnaden, däremot så är de brukligt att fodervärdar betalar och medryttare gör det ej, ...

Mig veterligt är det vanligt att medryttare betalar, inte alla, det finns många versioner men i storstadsområdena får det flesta som rider någotsånär attraktiva hästar betala för sig. Så att kalla det brukligt att medryttare betalar stämmer inte överallt.

Så tycker jag också, men ett av argumenten för att ta betalt av sin medryttare är ju att "den får ha hästen som sin egen den dan" så det verkar vara lite si och så.

Man kan komma överens om vad man vill, det finns ingen officiell sanning men generaliserar man så:

Skötare - Tar hand om hästen, sköter om, promenerar mockar etc. Ingen betalning (eller man får betalt). Lite ridning då och då om man har tur.
Medryttare - Rider och tar om hand sin häst vissa dagar enligt överenskommelse. Betalar i form av hjälp med hästen (och ev andra hästar) och/eller kontanter.
Fodervärd: Betalar merparten av kostnaderna för hästen och tar över hästen och har den som sin. Tar även över merparten av ansvaret.

Exakt vad som gäller gör de inblandade parterna upp om själv och det finns inga tvingande regler mer än att hästen ska skötas enligt svensk lag som alla andra hästar.

ag har en foderhäst, har den hemma och bestämmer allt kring hästens utrustning, foderstat, hovvård, vaccination, träning(på den nivå kontraktet beskriver, dvs promenad ridning men tillåtet med lätta tävlingar så som pay and jump och program ridning)
betalar allt kring hästen också som om den var min.
en medryttare är för mig en person som rider nån dag i veckan för att avlasta ägaren, medryttaren betalar för sin ridning om det inte är så att den utbildar hästen(typ beridare).

Man kan komma överens om vad man vill, det finns ingen officiell sanning men generaliserar man så:

Skötare - Tar hand om hästen, sköter om, promenerar mockar etc. Ingen betalning (eller man får betalt). Lite ridning då och då om man har tur.

Medryttare - Rider och tar om hand sin häst vissa dagar enligt överenskommelse. Betalar i form av hjälp med hästen (och ev andra hästar) och/eller kontanter.

Fodervärd: Betalar merparten av kostnaderna för hästen och tar över hästen och har den som sin. Tar även över merparten av ansvaret.

Exakt vad som gäller gör de inblandade parterna upp om själv och det finns inga tvingande regler mer än att hästen ska skötas enligt svensk lag som alla andra hästar.

:bow:

Så här, ser jag också på saken.

För att ge ett par exempel hur JAG ser det, därmed inte sagt att andra ser det så.

Som medryttare är det fortfarande hästägaren som har det yttersta ansvaret att se till att hästen mår bra och att hovar och sånt sköts.

Som fodervärd, så har man själv stor del i det ansvaret även om man bara är delfodervärd. Som helfodervärd tar man över hela ansvaret och kan inte räkna med att hästägaren ringer från Ystad till fodervärden i Haparanda och säger att nu är det dags att ta ut hovslagare, eller veterinär för vaccinering. Det är heller inte hästägarens sak att åka ut och titta om hästens utrustning passar hästen när den eventuellt musklat sig eller ändrat form/fason.

Men hur regler och överenskommelser ska vara gällande medryttare/fodervärd/hästägare, det är sådant som ett välskrivet kontrakt ska få alla parter att komma överens om. Kontraktet bör också skrivas under av "icke inblandad" person. (- Vis av egen erfarenhet.)

Senast ändrad:

*KL*

Jag är fodervärd: har hästen osm min egen men har inte köpt dne och står inte osm ägare. Men betalar allt förutom försäkringen. Jag får flytta hästen och hantera den som min egen.

Har varit medryttare: red ca 3 dagar i veckan. betalade inget. men ägaren hade hand om allt som man gör med en egen häst. Jag kunde inte lfytta hästen osv.

Knapplån

Tråden är inte aktuell, min medryttare visade sig vara, ja, jag har inga ord. Har aldrig velat ha medryttare av rädsla för att få en "sådan" och det var precis det jag fick. Kommer nog aldrig söka en igen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 912
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 313
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar