skillnad på kastrering och sterilisering?

J

jeeenny_

Vad är det för skillnad på dom två?
trodde man kastrerade en hane och steriliserade en hona?
Slutar inte honan löpa om man steriliserar den? :confused:

Sv: skillnad på kastrering och sterilisering?

Det riktiga är att vid en kastrering så tar man ut allt, livmoder mm. Vid sterilisering så kapas bara äggledarna av och allt ligger kvar. Honkatten kommer löpa vidare, paras och allt sånt, men kan inte bli dräktig.
En steriliserad hane har kvar sin könsdrift, men eftersom spermierna inte kan ta sig fram då sädesledaren är av, så blir det inga barn. I USA bl.a steriliserar man hanar så dom ska para deras fertila honor. Då hamnar dom ofta i skendräktighet vilket gör att dom inte löper lika ofta och man slipper ge dom p-piller. Inget som används i Sverige dock.

Sv: skillnad på kastrering och sterilisering?

Alltid kastrering av både hona och hane!

Skillnaden mellan kastrering och sterilisering ær att då man kastrerar
så tar man bort testiklarna på hanen och livmodern och æggstockarna på honan. Om man steriliserar så tar man dærimot inte
bort något utan kapar bara sædesledarna respektive æggledarna.
Det senare ær vanligast på mænniskor før vi vill ju ha kvar våran kønsdrift æn om vi inte længre ønskar oss barn, men vem vill att hankatten ska fortsætta att dra ivæg på friarstråt, och att honan ska fortsætta løpa? En honkatt som førlorat dessa kønsdelar åldras inte fortare æn en okastrerad men en kvinna som till ex pga sjukdom
fått dem bortopererade kommer i klimakteriet och åldras fort.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare