Skillnad på juver

Skuggfaxe12

Trådstartare
Tänkte bara visa hur Birdies juver förändrades precis samma dag som hon skulle ha sitt föl.

6 dagar innan förlossning
040501_013.jpg

Kvällen innan hon fölade på natten.
ignis_dag1_002.jpg

Lite skillnad. Tänk om alla ston var så här. Då skulle ingen missa fölningen! :D

Mitt sto fölade förra veckan och hennes juver stämmer med dina bilder. Jag trodde att hon skulle föla utan mjölk eftersom hon aldrig fyllde på (mina andra ston brukar ha stort juver tidigt), men det var en klar fördel med detta scenariot - man visste precis vilken natt hon skulle föla! :)

Kul att du visar bilder. Intressant för oss förstagångare att se.
Min ska ju ha om en vecka, som beräknat då. Hon har heller inget juver att tala om. Fick lite i förra veckan, men så gick det tillbaka..
Kollar med spänning varje morgon nu. ;)

Tänkte att det säkert var fler oroliga som mig som går och väntar :D och som säkert vill titta. Roligt att det uppskattas!

Så spännande! Hoppas den kommer som planerat :). Längtar efter att se bilder på din, det kan ju bli en skäck ju :D.

Kollar med spänning varje morgon nu.
Känner precis igen mig! :D

Det är beräknat till den 20:de, så det är ju snart ja.
Hon har inget juver alls, eller ja, pyttelite större än normalt, men inte mkt alls. Fick ju lite grann, men det gick tillbaka i helgen.
Men hon är väldigt bullig framför juvret och har varit länge, så det kanske är på G?
Hur länge har din haft juver?

Men jösses, så lustigt det ser ut bakifrån! Måste du inte skaffa bh åt henne?

Sedan kan jag tipsa om man tycker att juvret är "fyllt" och är osäker på om det är något eller inte. Då ska man "möda" stoet, dvs gå ut och gå med henne några kilometer. Har juvret gått ned så är det bara svullnad, inte påfyllt med mjölk. Ungefär som gallor att vävnaden vätskar sig. Häftigt gammalt uttryck, va, att möda stoet!?

Vilka fina bilder! Mina två ponnyston ska ha om en och två veckor, och de ser ut precis som din gjorde 6 dagar innan. Jag började tro att den ena är skendräktig eller nåt, för hon hade mycket större juver tidigt vid förra dräktigheten. Och nån sa att det växt men sen gått tillbaka, det har det gjort på min med...
Då kan det alltså hända fort... :)

Vad underbart att få reda på det här med vad som händer när man mödar stoet. Väntar mitt 3:e föl och har jobbat på stuteri ett år men aldrig varit med om det som min märr gör nu.
Precis som du säger så har hon ett påfyllt juver på morgonen med sladdrigt och tomt på kvällen. Eftersom jag själv har barn hade jag funderingar på om även hästar kan få vätska i kroppen och så var det tydligen!!!

Tack, nu vet jag. Väntar ändå att hon ska fylla på snart för även hon är beräknad till 17:e. ;)

oj! så där (som den sista bilden) har min ponny sett ut i en månad nu.. :D
Fast idag var mjölken nästan vit så hon borde få snart..har gått över 2½ vecka nu...

Ops, har visst glömt att kolla den här tråden på ett tag! :o

Hon har väl haft ungefär så stort juver i 1,5 - 2 veckor. Har fyllts långsamt. Hon var beräknad till den 17:e men ännu inget på G... Mjölken är ännu inte vit, men mjölktestet visade 4 fulla fält i söndags.... :confused:

Gick över 19 dagar senast :crazy:

BH!!! :eek: Ska införskaffas! ;)
(Fast vissa mjölkkor har ju faktiskt BH...)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30