Skillnad på Jävuksklo och Butta?

F

Fladde

Då jag var inne på klinik igår och fick min häst behandlad i ryggen med cortison så skulle jag ge Butta i 8dagar men då min häst är helt omöjlig att ge det så sa "vet" att vi kunde köpa Jävulsklo istället.

Nu undrar jag om någon vet vad det är ör skillnad på Butta och Jävulsklo?

Undrar också hur lång tid det tat för det smärtstillande som dinns i Jävulsko att sluta värka?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Skillnad på Jävuksklo och Butta?

Jag gjorde små hål i äpplelskivor och la tillbaka den biten som jag skar bort när jag fyllt den med Butta ;) och hon åt upp allt varje dag,, gjorde så med morötter oxå
Hon vägrar att äta maten om det är något annat än mat, hon kan vara utan flera dagar :crazy:

Men i J-klo är det väl mer nyttiga grejjer i så det är kanske bättre än ren Butta :confused:

Lycka till :D

DJÄVUSKLO - Harpagophytum procumbens - Rot.
Verkan: Anti-inflammatorisk, anti-reumatisk, smärtstillande.
Användning: Vid smärta och inflammation, ledproblem, artrit. Djävulsklo har visat sig vara mer än konkurrens kraftig vid kliniska undersökningar. Den kan mäta sig med farmasepiska smärtstillande medel och icke-steroida anti-inflammatoriska medel.
Varning: På människor har den påvisats ha en livmoder stimulerande effekt. Ge ej till dräktiga ston

taget från Hippok9 .....ibland kan DK ta bort all smärta och även så att det inte kommer tillbaka, jag kan inte svara på hur lång tid det tar för det att försvinna ur kroppen, det är nog olika från individ till individ och syns väl på hästen beroende på hur ont den har...

mysko skrev:
Jag gjorde små hål i äpplelskivor och la tillbaka den biten som jag skar bort när jag fyllt den med Butta ;) och hon åt upp allt varje dag,, gjorde så med morötter oxå
Hon vägrar att äta maten om det är något annat än mat, hon kan vara utan flera dagar :crazy:

Men i J-klo är det väl mer nyttiga grejjer i så det är kanske bättre än ren Butta :confused:

Lycka till :D

Vi har provat det med äpplet det funkade inte hon slutade äta äpplen i en vecka framåt :crazy:

Okej.

Det är mäst det att Buttan skulle hon ha i 8 dagar.
Jävulsko räker i c 1 mån.

Vi kanske ska göra uppehåll med Djävulsko om 8 dagar då också så hon inte får smärtstillande vid nästa återbesök.

Putt :angel:

¨Men om jag slutar med det på måndag den 9 maj kan hon väl inte ha smärtstillande i kroppen tisdagen den 17 maj? :confused:

Mitt råd är att ge Djävulsklon lika länge som du skulle gett Buttan. Bör hinna verka minst lika bra på denna tiden.
Gör ett uppehåll och åk på återbesöket och informera veterinären att din häst fått Djävulsklo i 8 dagar.
Det viktigaste här är ju att din häst blir friskt så jag skulle gett den Djävulsklo ett tag till iallafall. Hör med veterinären vid återbesöket.
Det är säkert mest den antiinflammatoriska effekten och inte den smärtstillande som din veterinär är ute efter eftersom den blivit behandlad i ryggen.

QQQ skrev:
Mitt råd är att ge Djävulsklon lika länge som du skulle gett Buttan. Bör hinna verka minst lika bra på denna tiden.
Gör ett uppehåll och åk på återbesöket och informera veterinären att din häst fått Djävulsklo i 8 dagar.
Det viktigaste här är ju att din häst blir friskt så jag skulle gett den Djävulsklo ett tag till iallafall. Hör med veterinären vid återbesöket.
Det är säkert mest den antiinflammatoriska effekten och inte den smärtstillande som din veterinär är ute efter eftersom den blivit behandlad i ryggen.

Det var "vet" som sa åt oss att ge DK för att där var smärtstillande som i Butta.
Men jag vill ju inte hon ska ha smärtstillande i kroppen när vi åker upp på återbesök hos "vet och "fys" så hon inte vissar smärtan :crazy:

Tycker inte alls att dk har lika bra effekt som butta dessutom tycker jag att man inte ser någon effekt alls av dk förrän efter ca 10-14 dagar vilket gör att hon inte kommer att vara smärtstillad förrän då. Be istället vet skriva ut det nya "Metacam" ett nytt preparat liknande butta som är flytande med honungssmak som man enkelt blandar i maten. Min mkt kräsne häst som inte skulle drömma om att äta butta åt det utan minsta protest. Super bra kommer aldrig mer stå och försöka truga i någon häst butta igen utan det får bli metacam när det behövs. Dyrare men värt varenda krona.

Jag har fått effekt på DK på en timme, det är nog lite olika det där...

Jag har hittat en massa påståenden men aldrig några riktiga kliniska undersökningar som visat att DK har lika bra effekt som NSAID. Rätta mig gärna om jag har fel.
PL

¨Men om jag slutar med det på måndag den 9 maj kan hon väl inte ha smärtstillande i kroppen tisdagen den 17 maj? :confused:

Knappast så att det påverkar undersökningen men eftersom sådana här medel saknar vettig dokumentation kan ingen säga säkert.
PL

Jag blandar ut buttan i lite vatten och sprutar in det i munnen med hjälp av en spruta. Funkar perfekt.

åke skrev:
Jag blandar ut buttan i lite vatten och sprutar in det i munnen med hjälp av en spruta. Funkar perfekt.

Det funkar inte häller.

Hästen är också helt omöjlig att avmska(Misshandlad under tändläkarbesök) :crazy: :crazy:

Dom börjar nog tycka jag är jobbig på kliniken nu :angel:
Min häst går inte klippa, inte spruta, inte böja(eller det går men det är jobbigt), inte ge medecin m.m :angel: :angel:

Finns ännu ingen vetenskapligt bevisad test Djävulsklo vs Butta men då du endast bör använda Metacam i 2v så är Djävulsklon ett bra underhållspreparat, då du skall sänka givan med ca hälften eft 2v - det ger ingen bättre effekt att ge full giva alltid utan man ger en "stötdos" i början som med alla andra NSAID prep.
Har själv djävulsklo, funkar alldeles utmärkt - har testat inför veterinärbesök.

Fladde skrev:
Det funkar inte häller.

Hästen är också helt omöjlig att avmska(Misshandlad under tändläkarbesök) :crazy: :crazy:

Dom börjar nog tycka jag är jobbig på kliniken nu :angel:
Min häst går inte klippa, inte spruta, inte böja(eller det går men det är jobbigt), inte ge medecin m.m :angel: :angel:
Om din häst äter vitlöksflingor så kan du ju blanda till en riktig blöt betfor och blanda in vitlök och butta och se om hon tar det.Då skall betforn vara som en soppa nästan.

Balkasch skrev:
Finns ännu ingen vetenskapligt bevisad test Djävulsklo vs Butta men då du endast bör använda Metacam i 2v så är Djävulsklon ett bra underhållspreparat, då du skall sänka givan med ca hälften eft 2v - det ger ingen bättre effekt att ge full giva alltid utan man ger en "stötdos" i början som med alla andra NSAID prep.
Har själv djävulsklo, funkar alldeles utmärkt - har testat inför veterinärbesök.

Okej.
Min "vet" rekomunderade DK.
Men vad hade du gjort?
Gett det inför besöket eller slutat när vi skulle sluta med buttan??

åke skrev:
Om din häst äter vitlöksflingor så kan du ju blanda till en riktig blöt betfor och blanda in vitlök och butta och se om hon tar det.Då skall betforn vara som en soppa nästan.

Inte det häller tyvärr :crazy:

Vadå omöjlig häst :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 024
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 160
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka