Skillnad på Jävuksklo och Butta?

Sv: Skillnad på Jävuksklo och Butta?

Detta är då min helt personliga åsikt och du måste ju göra precis vad du tycker är rätt för din häst.
Om din veterinär har rekommenderat dig DK så borde du ju lugnt kunna använda detta. Börja nu direkt och gör ett uppehåll en vecka innan så bör du kunna vara lugn. Det är väl samma veterinär som du skall på till återbesöket ?? Då vet de ju om att du gett DK ??

Och genom personlig erfarenhet har jag också på ett antal hästar haft bra effekt av DK inom ett par timmar.
Har också en veterinär som vet att jag använder DK och tycker att det gett kanonresultat.
Du måste ta lite ställning själv om detta är det du vill använda eller ej. Du kommer ju ingenvart om du bara väntar ....

*knapplån*

Apropå hästar som inte äter butta så är min erfarenhet att om de inte äter så hjälper ingenting. Jag har provat med:
Betfor
sirap
melass
i morötter med de små utskurna konerna noggrant tillbakatryckta
i äpplen
äppelmos
äppeljuice
i kanlebullar
med b-vitamin

Hästen vägrade, vägrade sen ta något ur min hand ganska länge. Det slutade med att jag sprutade i munnen och att på det sättet under en längre tid tvinga en häst lovade jag mig att undvika att göra i framtiden.

Så numera ber jag om annat preparat och det har hittills fungerat utmärkt.

/Jane

QQQ skrev:
Detta är då min helt personliga åsikt och du måste ju göra precis vad du tycker är rätt för din häst.
Om din veterinär har rekommenderat dig DK så borde du ju lugnt kunna använda detta. Börja nu direkt och gör ett uppehåll en vecka innan så bör du kunna vara lugn. Det är väl samma veterinär som du skall på till återbesöket ?? Då vet de ju om att du gett DK ??

Och genom personlig erfarenhet har jag också på ett antal hästar haft bra effekt av DK inom ett par timmar.
Har också en veterinär som vet att jag använder DK och tycker att det gett kanonresultat.
Du måste ta lite ställning själv om detta är det du vill använda eller ej. Du kommer ju ingenvart om du bara väntar ....

Jag började ge henne det i måndes samma dag som hon behandlades.
Jag tänker ta bort det nu på måndag .

Knapplån..

Min erfarenhet av DK är att olika hästar svarar VÄLDIGT olika på det. Kallblodsstoet svarade inte ALLS på DK, varken direkt eller efter ett par veckor.

Valacken svarar lika bra på DK som på butta rent smärtstillningsmässigt i alla fall. Och man ser resultat efter ca ett dygn.

Men just att det är så stor skillnad enligt min erfarenhet så skulle jag inte använda det om det var VIKTIGT med en snabb och korrekt effekt. Å andra sidan, får man inte i den butta (det går men det är en fråga om hur mycket man vill göra för att lyckas och hur mycket negativ association men vill ge hästen av spruta i munnen) så är ju DK enligt min mening bättre än inget.

Hur lång tid det tar innan det går ur ktoppen är en bra fråga, men på tio dagar från sista dag till klinikbesök så hade valacken ingen verkan kvar av det iaf.

Sen tycker jag torkad rot fungerar bättre än flytande.

Vi ger Missy torkad rot och jag kommer sluta att ge det på Måndag och då har hon 11 dagar kvar till klinikbesöket.

hur är det med dopin med DK? Kan man ge starthäst eller ger det utslag? vet du om man kan kombinera DK och Bioglucomin? Är det ena bättre än det andra?

Som PL sa så är det lite svårt att veta säkert MEN jag skulle mycket hellre ge Djävulsklo än Butta. Har en väninna som gav det i liten dos till sin häst under en period och det verkade ge effekt (antiinflammatoriskt).

Hoppas det fungerar bra med behandlingen! :)

Det finns ett fodertillskott som innehåller MSM, Djävilsklo och Glukosamin så det verkar rimligt att man ska kunna kombinera det ;) Då får man en smärtstillande+antiinflammatorisk+bra effekt för lederna OM man nu får resultat ;) men jag tycker det verkar fungera.

Jag är inte 100% säker men jag tror det är ca 40 karensdagar innan man får starta. Jag kan dock ha blandat ihop det med MSM-et eftersom det fanns i samma flaska :crazy:

Sök på gamla trådar så hittar du diskussioner om DKs karenstid. Någon hade ställt frågan till STC:s veterinärer och fått svaret 96 timmar. Använder du detta under tävlingsperiod tycker jag du ska ringa STC. Alla behandlingar med antiinflammatoriska preparat har 14 dygns karenstid så det blir ju en tolkningsfråga, är DK antiinflammatorisk, ja då är det 14 dygns karenstid, är det inte det är karenstiden 96 timmar... Jag skulle aldrig starta min häst inom 14 dagar efter en sådan behandling.

MSM har 14 dygns karenstid.

Instämmer detta är dessutom en djurskyddsfråga.
Det finns en anledning till att alla antiinflammatoriska medel har 14 dagar även om medlet inte finns kvar så länge. Det är ett brott mot djurskyddslagen att tävla en häst som behöver antiinflammatoriskt eller smärtlindrande.
PL

tack, just därför ställde jag frågan, nu använder inte jag DK till min häst utan bioglucomin, jag var mest intresserad

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 024
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 160
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur