skillnad på hjälm och hjälm?

M

macbeth

Undrar, är det stor skillnad på hjälmar av olika tillverkare?
Jag hade tidigare en Horka hjälm, jag trillade av och landade verkligen på huvudet. Förutom att jag skrapade upp ansiktet var jag inte skadad alls, svimmade inte av, hade inte det minsta ont i huvudet eller någon annan stans (förutom på skrapsåren då). Efter det kasserade jag den hjälmen och köpte en CRW hjälm. I helgen trillade jag av igen, landade på ryggen(tror jag), men slog i huvudet rejält ändå. Jag tuppade av och fick en lätt hjärnskakning.
Kan hjälmen haft avgörande för hur mycket/lite jag skadade mig? Båda hjälmarna var relativt nya vid tillfället och ingen av dem hade varit i backen förut. Första gången red jag inne i mangege, andra gången i ute paddock, så underlaget var kanske lite hårdare andra gången.
Nu måste jag ju skaffa ny hjälm igen och jag vet inte vad jag skall lägga pengarna på. Är väldigt fattig, horka hjälmen var ca 200:- dyrare än CRW hjälmen, inte så mycket kan man tycka, men har man nada pengar så spelar det roll. Dessutom så satt CRW hjälmen bättre på, Horkan var lite stor. Vad göra?

Sv: skillnad på hjälm och hjälm?

Jag tror inte det är så stor skillnad mellan hjälmarna, det beror mer på hur man landar och underlaget. Jag hoppas att de billigare hjälmarna är tillräckligt bra! Men jag vet ju inte....

Sv: skillnad på hjälm och hjälm?

Det finns ju tyvärr fler faktorer än att "bara" slå i huvudet, hastigheten du landar med, vinkeln skallen tar i backen med osv.

Jag tror inte att skillnaden mellan märkena egentligen är särskilt stor, men det finns ju tester där man jämfört hjälmar på flera punkter. Har bland annat varit med i tidningen Ridsport för nåt år sedan. Vet inte om det finns en nätversion.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka