Skillnad på havre och korn

Chili

Trådstartare
Tycker det är svårt att hitta den exakta skillnaden mellan havre och korn? Vad innehåller de? Man får alltid höra att de innehåller nyttiga saker för hästarna, men exakt vad?

Jag har möjlighet till att krossa själv så mitt korn är alltid färskkrossat, fixar så det räcker ca 4 dgr. Så jag är intresserad av vilket som är det bästa alternativet. På Kraffts analysgaranti står endast MJ, protein, fett, växtråd, fosfor, kalcium och magnesium med. Är det allt havre innehåller?
 
Sv: Skillnad på havre och korn

Ja det var ju fint att ingen vet :p Är lite svårt att googla på det tycker jag, man får fakta ur människor synvinkel. Havre innehålere tydligen mycket järn.
 
Sv: Skillnad på havre och korn

så här står det i hästens biologi - utfodring och avel:

havre har alltid varit det dominerande spannmålsslaget i svensk hästutfodring och havre har många fördela. det är relativt fettrikt. visserligen har inte hästen speciellt stort fettbehov men hästens övriga fodermedel innerhåller lite fett. havre har också en lämplig aminosyrasammansättning. det är det lysinrikaste av spannmålsslagen. havre är rik på växttråd så hästen tål en ganska hög havregiva. dssutom är havre smakligt. ett vanligt diskutionsämne är om havre ska utfodras hel, krossad eller klippt. huvudsaken är att hästen kan tillgodogöra sig havren. hel havre kan till alltför stor del passera outnyttad genom hästens fodersmältning om den är mycket hårt torkade eller im hästen är mycket glupsk, så att den inte tuggar. eller har dpliga tänder. sönderdelning eler stöpning av havre förbättrar då utnyttjandet. stöpning innerbär att havren blötläggs så att den mjukar. den hygeniska kvaliteten bibehålls bäst hela, torra havren. skalad havre används ibland till tävlingshästar. den innerhåller mer energi och något mindre fibrer än vanlig havre och är mycket smakligt.

korn används med fördelen som karaftfoder till växande unghästar, dräktiga och digivande ston och till de hästar som blir överergisja av havre, korn jan mycket väl inga i en spanmålsblandning till alla hästar. kornets kärna kan vara mycket hård, och börs då krossas eller stöpas. enstaka hästar visar allergiska rektioner mot korn. därför bör man vänja hästen försiktigt.

hoppas att detta hälper dig lite
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 502
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp