Skillnad på hackad och pelleterad lucern?

niikon92

Trådstartare
Hey alla kunniga Bukefalister! :)

Har en fråga. Vad är skillnaden mellan hackad lucern och pelletrerad lucern??
Hästen börjar tappa lite hull och tänkte komplettera med lucern, då han äter så mycket hö han bara orkar.

Är produkterna från Kra**t jag tänker på. De är exakt samma analysgaranti...

Så, vad är fördelar med det ena respektive det andra?

// Niikon92

Sv: Skillnad på hackad och pelleterad lucern?

nackdelen med pellets är att de måste blötläggas innan man fodrar.
fördelen med hack är att det tar längre tid att äta om man vill ha en så lång ättid som möjligt för sin häst. du verkar ju tvärt om behöva något som går snabbare, då är pellets bättre.

Hackad lucern tar lite längre tid att äta, och kan ges som den är.
Pelleterad lucern måste blötas och få tid att svälla innan det ges.

Jag som har en häst som kastar i sig maten ser det som en fördel att han äter långsammare när han får hack, så för mig finns bara fördelar.

Som de andra redan sagt, men jag har två fördelar med pelletsen också. Dels är det mindre utrymmeskrävande, och dels är det bra om hästen är gammal och börjar få lite svårare att tugga. Då tycker jag det känns bra med pellets som är mer lätt att äta, så hästen verkligen får i sig all extra energi och protein.

Men till "normala" hästar föredrar jag ändå hack.

Fast lucern måste ju inte blötläggas speciellt länge, det är ju inte som betfor. Efter nån minut är ju all pellets upplöst och man har en gosig och fin gegga som i princip alla hästar älskar :) En till fördel med pelleterad lucern är att det är lätt att blanda med olja om man har en svårfödd häst som man vill lägga på hullet på. Tänk bara på att många hästmagar är känsliga för olja, och att man därför ska introducera det långsamt. Jag hade en extremt svårfödd häst tidigare som fick drygt 1 dl olja i 1kg lucern (torrvikt) om dagen + fri tillgång grovfoder + havre.

Kraffts pelleterade lucern innehåller melass, vilket inte den hackade varianten gör. I mitt fall så har jag valt ett annat märke då jag vill ha pelleterad lucern men inget socker i foderstaten.

Fast lucern måste ju inte blötläggas speciellt länge, det är ju inte som betfor. Efter nån minut är ju all pellets upplöst och man har en gosig och fin gegga som i princip alla hästar älskar :)
Fast det där stämmer itne så bra. Om du häller på kokande vatten på ett antal märken så sväller det på 1 minut. Kraffts lucern är enligt min erfarenhet stenhård och kräven lång blötläggning om man vill ha det till gröt.
TS tänk på att alal hästar inte gillar gröt. Min dam tittar på det som om det vore en förolämpning fast hon kanske inte är helt normal

Kraffts pelleterade lucern innehåller melass, vilket inte den hackade varianten gör. I mitt fall så har jag valt ett annat märke då jag vill ha pelleterad lucern men inget socker i foderstaten.
Även den hackade lucernen från Krafft innehåller melass så på den punkten är de likvärdiga. Dangrönt har hackad lucern utan melass.

Ja det finns säkert fler både med och utan mealss inom hackad såväl som peletterad lucern

tror jag kommer köra på hakad lucern, han har fått det innan och jag vet att han äter det! :)

// Niikon92

Fast lucern måste ju inte blötläggas speciellt länge, det är ju inte som betfor. Efter nån minut är ju all pellets upplöst och man har en gosig och fin gegga som i princip alla hästar älskar :)

Tänk vad konstigt det är, min uppfattning är att det är väldigt få hästar som tycker om pellets lucern. Min är tvärt omöjlig men hack äter hon. De av mina vänner som provat pellets har bytt till hack för att hästarna vägrat äta.

Jag hade lucern hack först, men för den mängden jag behövde ge så tog det oändlig tid för hästen att tugga i sig det (ja jag kollar hästarna medans dom äter övrigt foder än hö). Han hade svårt att få i sig tillräcklig mängd av hacket. Nu får han blöt pellets istället och det går ner mycket lättare, plus att det är bra när man blandar med tillskott och mineraler.

Personligen tycker jag att pellets är bättre än hack.

Det är billigare och jag vet att min häst äter upp det för med hack orkar han inte
äta upp allt.

Jag använder dangrönt

Hey alla kunniga Bukefalister! :)

Har en fråga. Vad är skillnaden mellan hackad lucern och pelletrerad lucern??
Hästen börjar tappa lite hull och tänkte komplettera med lucern, då han äter så mycket hö han bara orkar.

Är produkterna från Kra**t jag tänker på. De är exakt samma analysgaranti...

Så, vad är fördelar med det ena respektive det andra?

// Niikon92
Först - man FÅR skriva Krafft, likadant som man får skriva Ica och Volvo.

Skillnaden är strukturen och därmed hur lång tid det tar att äta upp.
OM du nu har en häst som börjar bli tunn för att an inte orkar äta tillräckligt mycket hö, så hamnar du i samma läge om du ger hackad lusern. Det är ju typ som kortstråigt hö och tar nära nog lika lång tid att äta upp.

Behöver du få i hästen mer mat så är pellets ett bättre val, eftersom det kräver mycket mindre tuggande för att få i sig samma mängd.

Jag fodrar, för övrigt, alltid med torra pellets. Har man en häst som äter lugnt och tuggar väl så är det väldigt liten risk att något händer. Men jag använder Kvarnbys lusernpellets som är mindre i storleken.

Tänk vad konstigt det är, min uppfattning är att det är väldigt få hästar som tycker om pellets lucern. Min är tvärt omöjlig men hack äter hon. De av mina vänner som provat pellets har bytt till hack för att hästarna vägrat äta.

Väldigt få hästar gillar lucernpellets med melass! Många fler gillar lucernpellets utan melass bättre, tex Kvarnbyfoders Vitafor eller Dangrönt, tror det beror på att den melassfria ofta skördats tidigare, smakligare + att man får mer protein per kg.
Sent skördad lucern tror jag är svårare att göra pellets av om man inte använder melass som bindemedel.
Hack är oftast också sent skördad och håller lågt värde på protein, men är bra om man behöver utöka tuggtiden!

Fast lucern måste ju inte blötläggas speciellt länge, det är ju inte som betfor. Efter nån minut är ju all pellets upplöst och man har en gosig och fin gegga som i princip alla hästar älskar :) En till fördel med pelleterad lucern är att det är lätt att blanda med olja om man har en svårfödd häst som man vill lägga på hullet på. Tänk bara på att många hästmagar är känsliga för olja, och att man därför ska introducera det långsamt. Jag hade en extremt svårfödd häst tidigare som fick drygt 1 dl olja i 1kg lucern (torrvikt) om dagen + fri tillgång grovfoder + havre.

Det tar olika tid.
Kraffts tar en evighet att blötas upp, medan de andra är bättre.

Min ena åt inte lucern förr, men gnäggar nu..

Måste först säga att jag tycker att man alltid bör blötlägga pelletsen!! Jag gjorde inte det till mitt sto först (som äter extremt långsamt!) och det slutade med en akut resa till vet. med dropp, kramplösande och en fet räkning som grädde på moset..

Men iaf! Jag använder pellets till min häst då jag anser att om hästen har tid att äta lucern hack så kan den lika gärna äta bra hö/hösilage den tiden och slippa äta lucern överhuvudtaget :) men såklart det finns undantag! Min häst tröttnar på det och äter endast väldigt lite i taget när hon får som störst giva under vintern men då får hon t.ex. kvällsfodret vid ca 19 och så äter hon lite i taget när hon känner för det under natten :) funkar super och hon håller hullet riktigt bra nu faktiskt!!:D

det finns hästar som får foderstrupsförstoppning av vanligt hö också. Och den enda jag sett med foderstrupsförstoppning (på en ridskola där jag jobbade) kom in från hagen där han ätit gräs, med förstoppning i strupen...

Absolut pellets.
Min förra häst fick svåra foderinpackingar av strå.
Magrade av och veterinären fick rensa munnen och hittade stickor stora som tandpetare som satt fast mellan tänderna.
Med varmt vatten så sväller det på nolltid.

det finns hästar som får foderstrupsförstoppning av vanligt hö också. Och den enda jag sett med foderstrupsförstoppning (på en ridskola där jag jobbade) kom in från hagen där han ätit gräs, med förstoppning i strupen...

För mig var det så att min häst konstigt nog inte fick foderstrupsförstoppning, pelletsen svällde istället i tarmen när det tuggade fodret blev varmt och fuktigt och det var det som orsakade kolikanfallet enligt vet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 986
Senast: fleur
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama