Skillnad på flugtäcke och exemtäcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Zini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 581
Sv: Skillnad på flugtäcke och exemtäcke?

Ett exemtäcke är mer täckande och tätare väv på, som en stor kroppsstrumpa. Skyddar mer mot knott än flugtäcket gör.

eksemtäcken skyddar även bättre på undersidan hästen. T.ex. mellan frambenen och under magen.

finns ju flugtäcken som har magskydd men långt ifrån alla!
Ofta tycker jag att insekter kan ta sig in under ett flugtäcke men inte under ett eksemtäcke! Möjligtvis fästingar då.

Sedan är eksemtäckena gjorda (som Andorra sa) i tät väv medan flugtäckena brukar vara i mycket glesare vävt material (finmaskigt nät).

Ett flugtäcke är oftast som ett "vanligt" täcke i modellen medan ett eksemtäcke är tajtare och oftast träs över huvudet :)

Ska inte ett exemtäcke även skydda mot solen, ett flug täcke bara mot mygg???:confused:
Eller har jag helt fel kanske:o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 368
Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
388
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 310
Senast: Emiro
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025