Skillnad på din häst i körning vs ridning

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är det någon skillnad på era hästar i temprament o beteende när ni kör vs rider?

Fabbe är nog mer säker med vagnen bakom sej, hoppar inte till lika lätt för saker och busar inte lika mycket med vagnen på, men ändå så tror jag han gillar körningen mer än ridningen. Känns som han tycker det är lite tryggt med en vagn som "skyddar" honom.
Jag har kört honom på stora vägar som 73:an och 225:an och nere i rondellen, visst skulle jag kunna rida där oxå men väljer hellre o köra där än o rida om jag får välja.

Sv: Skillnad på din häst i körning vs ridning

Intressant fråga!
Min är först mycket piggare från start i vagn, taktar ut från gården.
Men sen är han bergssäker och går alltid fram i vagn. Från ryggen kan man plötsligt bli halvt avkastad när han tvärvänder för ett rådjur, älg eller soptunna :) Skulle liksom aldrig hända i vagn.
Han jobbar dessutom mera själv i vagn än från ryggen, där måste man ha ben o säte så det räcker o blir över, inget händer självmant.

Big Money Pellini

Eftersom jag har höjdskräck så rider jag honom så lite som möjligt. :angel:
Han bjuder INTE på sig själv om man rider på bana utan får JOBBA fram varje steg. Kan få för sig att vända hem ibland när man rider ut också.

I vagnen har han mer framåtanda även om han är rätt bekväm av sig.Bockar och busar med sin medryttare ibland när de galopperar i vagnen vågar jag ännu inte galoppera så jag vet inte.

Madonna
Jobbets lilla charmtroll. I vagnen är hon en arbetsmyra bara hon slipper gå själv från stallet. Tänder till rejält och försöker verkligen i alla lägen göra sitt bästa..

På ridlektionerna är det oftast KNAPPT styrfart på damen. Försöker ständigt hitta sätt att slipppa undan på. OM det inte är jag som håller i lektionen då för då går det framåt:angel: :angel:

Anna-Carin

Det är lite konstigt det där med hur olika dom kan vara med o utan vagn.
Jag var o kollade på en gubbes hästar förut och då berättade han om sitt fullblod, om hur galen o rädd han var i skogen när man red, men så fort vagnen kom på gick han fram överallt utan att tveka eller skygga, han sa att hans häst älskade sin vagn.

Mitt russ är rätt jobbig att rida, men att köra är helt annorlunda verkar tycka mer om att dra vagn.

Mina är beter sig ungefär lika vid körning och ridning

Det är den skillnaden jag eftersträvar! Tyvär är jag alldeles för feg som kusk och behöver då en jättesäkerhäst. När jag rider är jag betydligt tuffare.
Hästen är säkrare framför vagnen, men han behöver bli ännu säkrare, vilket vi jobbar på =)

Helt klart är det skillnad, på min häst åtminstone.

Thor är tvärsäker med selen på sig, med sadel blir han väldigt osäker och ibland kan han även rygga för saker som han inte ens skulle tittat åt med vagn bakom. Men det beror väl mest på att jag inte ridit honom så mycket, han saknar erfarenhet, jag tror det blir bättre med tiden.

Vet många hästar som det är stor skillnad på.Vissa gillar bättre att bli körda och tvärtom.

Min ponny går bäst när jag kör. Men hon är inte så mycket riden heller och inget jag tänker fortsätta med. Hon är insutten och travad med mig på så hon kan eskortera småbarn på ryggen och det räcker.
Idagsläget tror jag inte det är många barn som klarar av att rida henne, hon är otroligt pigg och framåt och kan bli ganska frustrerad när det inte går framåt tillräckligt fort.
Så vi håller oss till körningen :)

Min häst tycker mycket bättre om körning än ridning. När vi rider kan han knappt stå stilla i två sekunder, busar gärna, lyssnar kanske till 97% och kan vara allmänt jobbig :P

Men när selen tas fram och vagnen är på, då står han blickstilla med öronen spikrakt framåt, lyssnar på minsta lilla kommando och han verkligen glänser av lycka :) Det är underbart!

Fast han tycker inte ridningen är tråkig, det är mest att körningen är sååååå kul så han bara måste lyssna på allt :P Haha

Min häst kan bli riktigt slö när man rider, men när man kör så ärdet krut i han. Det märks att han tycker att det är roligare att dra än attbli riden han går hela tiden med spetsade öron och bjuder på ordentligt, ibland för mycket:P

Det är jättestor skillnad på min :crazy:
Först och främst är han mycket mer framåt framför vagnen.
Han är inte alls lika tittig och har ett betydligt lättare steg.
När jag rider segar han och är väldigt tittig.
Det är inte svårt att gissa vad han gillar bäst :angel:

Mitt sto är lugn och cool både vid ridning och körning, men det märks att hon gillar körning bättre. Vid körning har hon bättre framåtanda, lyssnar mer på rösten och hjälperna och jobbar mer självständigt.
Det verkar som om många hästar verkligen tycker om att dra vagn.

Hästen kanske tycker det är lättare och då blir det roligare. Det är ju mycket lättare att dra grejer än att bära

Vi har en häst som är mkt mer framåt och dessutom rör sig bättre när han körs. Rätt mkt motor i honom när han körs om man jämför med när han rids, dock hanterbar o snäll. Vår äldsta häst märker man ingen större skillnad på ridning och körning.

Vad kul att höra att det finns hästar som blir "tryggare" med vagn, min egna häst är inte inkörd delvis pga vår feghet. Hon är trafiksäker om man tänker på fordon men hon kan tvärstanna om hon ser en underlig sten i ett dike eller ngt. Hade kanske varit kul o haft henne inkörd, hon springer så vackert i hagen o kan tänka mig att hon skulle se fin ut framför en gigg i ökad trav..hm.

Ja han är piggare och mer framåt framför vagnen. Spec om det släden :D Han tycker det är roligare att köra även om han har blivit piggare i ridningen också

För att de slipper inverkan ifrån en sned ryttare som ger ständigt ger dubbla signaler? :idea: Många hobbyryttare är ganska kassa ryttare, så det är inte konstigt att de tycker det är roligare att få dra vagn :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 543
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Ridning Hej! Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av...
Svar
9
· Visningar
1 210
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII