Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?
Nu blev jag nyfiken!
Har du någon källa på att Rimadyl är COX-2 selektiv? Detta är nämligen inget jag känner igen och när jag kollade i Fass hittade jag endast detta:
"Carprofen är en icke-steroid antiinflammatorisk substans (NSAID) med analgetisk och antipyretisk effekt som tillhör 2-arylpropion-syra gruppen. Verkningsmekanismen är inte fullständigt klarlagd. Carprofen hämmar enzymet cyklo-oxygenas i prostaglandinsyntesen. Dock är inhiberingen ringa i förhållande till carprofens antiinflammatoriska och analgetiska effekt. Vid terapeutisk dos till hund är inhiberingen av cyklo-oxygenas (prostaglandin och thromboxan) samt lipoxygenas (leucotrien) obetydlig eller frånvarande."
Samt ett
examensarbete där karprofen beskrivs som delvis selektiv för COX-2.
Om man läser om Norocarp i Fass presenteras två olika teorier om karprofens verkningsmekanism varav den ena är innebär selektiv hämmning av COX-2, men det verkar bara vara en teori?
Det verkar ju inte heller vara så enkelt som att hämmning av COX-1 ger biverkningarna och hämmning av COX-2 ger de terapeutiska effekterna. Däremot just GI-biverkningar verkar ju minska med de COX-2-selektiva preparaten.
Stämmer det verkligen att selektiva COX-2-hämmare är mer effektiva när det gäller att dämpa inflammation? Jag har förstått det som att COX-2-hämmare ger god effekt vid kronisk inflammation, men att effekten kan vara sämre än hos de oselektiva substanserna när det gäller akut inflammation?
Min källa är Veterinary Pharmacology and Therapeutics, R. Adams. och bl.a. en studie
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9829404 Evaluation of selective inhibition of canine cyclooxygenase 1 and 2 by carprofen and other nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Där kommer de fram till att carprofen är den mest selektive cox-2 och väldigt tätt på 100% selektiv (har artiklen hemma, men bara abstractet är tillgängligt på internet..).
Vad Fass skriver om att inhiberingen av cox är ringa i förhållande till den antiinflammatoriska och analgetiska effekten, förstår jag inte riktig. Cox är starten på inflammationskedjan så att säga.
NSAIDs funktion är att förhindra metabolisering av arakidonsyra och det mest förekommande sättet är genom att stoppa Cox produktionen.
1) Arakidonsyra är en fettsyra som produceras av skadade celler och friges till vanliga celler.
2) I dessa celler kommer cox (cyklooxygenase) att addera syre till arakidonsyran - detta leder till produktion av olika typer av prostaglandiner av olika typer av celler.
3) Cox-1 kan mediera produktionen av prostaglandiner som frigörs av GI celler, trombocyter, endotelceller och renala celler. Dessa prostaglandiner är alltid närvarande i kroppen och är av stor betydelse för kroppens normala fysiologi.
Cox-2 däremot medierar produktionen av prostaglandiner som inte är nödvändiga och som bara behövs igen t.ex vid inflammation. Dessa prostaglandiner är ansvariga för vasodilation, ändringar i kapillärpermeabiliteten och kemotaxis (attraktion av andra celler vid inflammation). De potentierar också histamins funktion.
Detta betyder alltså att ett NSAID som inhiberar bägge cox, stoppa produktionen av de prostaglandiner som är ansvariga för inflammationen, men också dem som är ansvariga för kroppens normala fysiologi. Därför är det önskat att ha ett NSAID som är selektiv cox-2 inhibitor. Det är ju bara inflammationen som man vill stoppa, eller hur? Dessutom behövs inte en lika stor dos av cox-2 hämmare för att se resultat som det behövs av en cox-1 och cox-2 hämmare. Det är alltså säkrare att ge en specifik cox-2 hämmare för det krävs mindre dos för att se effekt.
Det du säger med att det inte verkar så enkelt att cox-1 ger bivirkningar och cox-2 inte, har du rätt i till viss del? Ett exempel: genom att stoppa den normala prostaglandinfunktionen (cox-1) så uppstår ju biverkningar som t.ex. GI problem (magsår). Men att stoppa cox-2 prostaglandinproduktion är dåligt för njurarna pga. de är beroende av den vasodilatoriska effekten. Därför aldrig NSAID till djur med renal insufficiens.
Det här med hur effektiv den är och att en både cox-1 och cox-2 skulle vara mer effektiv i det akuta stadiet har jag inte hört något om och kan heller inte hitta något om det?