skillnad mellan hösilage/ ensilage?

sommarvind

Trådstartare
finns de någon skillnad? Köpte hösilage utav en som sa att ensilage är ungefär samma sak bara att det är blötare..? blev fundersam då jag vet att det kan vara bra att vaccinera dom mot botulism om dom äter ensilage men om hösilage innehåller samma ?

Sv: skillnad mellan hösilage/ ensilage?

såg just att detta inlägg hamnat fel. Skulle hamnat på foder forumet om någon vänlig själ vill hjälpa mig att flytta denna tråden dit är jag ytterst tacksam.

egentligen heter allt ensilage. Hösilage är ett påhittat namn som endast talar om att ts halten är lite högre. Vart gränsen går är lite obestämt.

Hösilage kallas ensilage med högre torrsubstans, runt 60% och uppåt. Skillnaden mot "riktigt" ensilage är att det inte sker någon egentlig jäsning (ensileringsprocess) pga just torrsubstansen. Hösilaget är snarare konserverat gräs än ensilage. Den kraftiga pH sänkning som sker i ensilage uteblir i hösilaget.

De klostridier som producerar det toxin (botulinum) som orsakar botulism kräver strikt anaerob (syrefri) miljö samt en viss fukthalt. Det gör att risken för botulism minskar drastiskt när man fodrar med hösilage kontra ensilage. Å andra sidan är risken för bakterietillväxt mycket större i hösilage.

Vaccinera eller inte - mja. Det är svårt att säkert uppskatta risken, man får helt enkelt avgöra själv.

tack för ett utförligt och bra svar. Jag undrar om det är farligt att ge dom fri tllgång på en stor hösilagebal? jag menar kan dom få ont i magen om dom äter för mkt eller är der lika "ofarligt" som hö? Risk för fång på shettisar? Har alltid fodrat med hö tidigare så jag har inte alls bra koll gällande andra grovfoder-

den enda jag vet är att den håller sig bäst när det är kallt 7-10 dagar?

ät det inte så att ensilage från början åtminstone innehöll myrsyra för hjälpa till med processen? och därför döpte man om det som var utan till hösilage?

Tror inte det. I vissa fall tillsätter man myrsyra el liknande för att få igång jäsningsprocessen, men många ensilerar ju helt utan tillsatser.

Jag tror att det är en hästterm... Hästägare köper hellre hösilage än ensilage, ett rent försäljningsknep... Eller kanske att det faktiskt är så torrt att det mer liknar hö?

tack för ett utförligt och bra svar. Jag undrar om det är farligt att ge dom fri tllgång på en stor hösilagebal? jag menar kan dom få ont i magen om dom äter för mkt eller är der lika "ofarligt" som hö? Risk för fång på shettisar? Har alltid fodrat med hö tidigare så jag har inte alls bra koll gällande andra grovfoder-

Hösilage håller sig inte så länge, det är en färskvara. Vid plusgrader är är det bara ok i några dagar, därefter startar den mikrobiella tillväxten. Det gäller alltså att man har tillräckligt många hästar vid foderbordet eller att man kör ut det som är kvar och ställer in en ny efter 3-4 dagar. När det är minus håller de lite längre.

Fri tillgång funkar bra, men jag skulle inte släppa små söta shettisar på en bal utan att veta analysvärdena. Oavsett om du fodrar med ett hö eller hösilage med höga näringsvärden så är ju risken stor att hästen får i sig mer energi än den behöver och drabbas av fetma -> insulinresistens -> fång.

Tänk på att det är riktigt ohälsosamt att ställa ut en storbal i leran så att hästarna kommer att trampa ner en del av fodret i backen. Om de sedan står och pillrar med detta ökar risken för störningar i mage och tarm avsevärt. Väl dränerad mark eller foderbord, alltså!

Tänk på att hästarna behöver mer hösilage i kilon än hö pga den lägre torrsubstansen!

Har hört av en bekant att hästar INTE kan få botulism om hösilaget inte överskrider en viss procent "blöthet"... Stämmer detta?

Ska byta stall till där de fodrar med hösilage, han kommer äta hösilage i ca 10dgr innan han hinner få sin sista botulismspruta i grundvaccinatonen. Bör jag vara orolig?

Dom kan få botulism av hö och havre med..inte bara av ensilage.

Kan dom? Varför säger då vet. att man inte ska vaccinera mot botulism när de äter hö?

Om en häst fodras i 10dgr med hösilage innan den hunnit få sista sprutan i grundvaccinationen, är då risken stor att de drabbas av botulism?

Egentligen är det väl så att chansen att hästen drabbas av botulism är relativt liten i förhållande till allt annat elände som drabbar hästar. Däremot är ju lidande och konsekvens OM den drabbas så förskräckliga att väldigt många som väljer att vaccinera.

Chansen att den drabbas under 10 dagar måste vara liten. Men äter hästen hö nu byter du väl inte direkt till silage utan övergång och då kan du kanske skaffa "övergångshö" så det räcker 10 dagar till om du är orolig? Eller har jag missuppfattat frågan?

Han äter hö nu, och givetvis ska jag inte bara byta rätt av, utan ska låta det ske succesivt. Anledningen till att jag byter till hösilage är att det inte finns något hö att få tag på här, förutom riktigt uselt :cry:

Men 10dgr med hö och hösilage blandat borde han klara sig ändå från botulismen?

Hej! Skillnaden är att det är mer vatten i ensilage, det gör också att det är högre risk för bakterier och mögel, vilket i några fall kan leda till allvarliga förgiftningstillstånd. Jag tror att torrsubstansen ska vara minst 40% för att det ska duga till hästfoder. Titta i kraffts utfodrnins ABC som du antingen kan bestalla gratis eller hämta direkt från granngården. Där hittar man mycket värdefull info!

Har hört av en bekant att hästar INTE kan få botulism om hösilaget inte överskrider en viss procent "blöthet"... Stämmer detta?

Ska byta stall till där de fodrar med hösilage, han kommer äta hösilage i ca 10dgr innan han hinner få sin sista botulismspruta i grundvaccinatonen. Bör jag vara orolig?

Risken för botulism minskar rejält wid högre torrsubstanser eftersom clostridium botulinum, bakterien som producerar det gift som hästen blir sjuk aw, kräwer lägre pH och högre wattenaktiwitet.

Jag tror att risken är obefintlig att din häst insjuknar under de där 10 dagarna.

Han äter hö nu, och givetvis ska jag inte bara byta rätt av, utan ska låta det ske succesivt. Anledningen till att jag byter till hösilage är att det inte finns något hö att få tag på här, förutom riktigt uselt :cry:

Men 10dgr med hö och hösilage blandat borde han klara sig ändå från botulismen?

NJA.

Finns inga garantier bara för att du blandar.
Botulismbakterien varken luktar eller syns..

Det är ju så att det räcker med ett enda kontaminerat strå i en 400 kilos bal för att hästen sjuknar in.

Sedan kan man ju diskutera i oändlighet om hur stor ri ken är i just den balen du öppnar.

Vill även tillägga att ts halten varierar även i en bal...

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
879
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka