skillnad mellan bärrandsröta och uttänjd lamellrand?

Cillen89

Trådstartare
Mina båda hästar har drabbats utav vad jag tror är bärrandsröta på alla 4 hovarna på båda hästarna, det är liksom en "skåra" mellan sulan och hovväggen, inte runt om hela hoven utan bara på "långsidorna" av hoven.. Det smular en väldans massa vitt när man krattsar och försöker göra rent, men skulle inte säga att det direkt luktar illa.
Men sedan av en slump fick jag upp en bild på en uttänjd lamellrand och det är precis så det ser ut, fast som sagt så ingen "skåra" längst fram i tån på mina båda hästar.
Ska tilläggas att den ena går med skor runt om och den andra barfota.
Hur ska man veta vad som är vad? :crazy:

Senast ändrad:
Sv: skillnad mellan bärrandsröta och uttänjd lamellrand?

Det låter som bärrandsröta. Skulle jag vara du så skulle jag ta kontakt med en hovslagare genast. Så du kan stoppa det i tid

Tyvärr fick min häst likadant som din beskrivning( var bärrandsröta) för 2 månader sedan, själv kunde jag inte se det då det var under själva skon och tvingades göra en "operation" då det spridit sig uppåt och innåt så nu är det behandlingar och rengöring varje dag samt skritt i 5 månader till hoven växt ut.

Liknande trådar

H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 985
Hästvård Inget att bry sig om, konstant, gå tillbaka? Kan inte formulera en fråga då jag inte vet vad jag vill veta... S röntgades för att...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
10 842
Senast: axel
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 589
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka