Skillnad? Hösilage - Ensilage

Superselma

Trådstartare
Hej. Jo, jag undrar om det är någon skillnad mellan hösilage och ensilage. Jag vet att esilage blir dåligt efter 3-4 dagar när man öppnat en bale. Och hösilage klarar sig lite längre ca 8 dagar.

Men jag undrar om det finns fler skillnader? Varför ger man hästar hösilage och inte ensilage?
Tack på förhand!

Sv: Skillnad? Hösilage - Ensilage

Det som skiljer hösilage och ensilage från varandra är ts halten. Jag är inte hundra säker, men jag tror att det räknas som ensilage när ts är under 75%. Kanske någon kunnig person som kan bekräfta eller korrigera mitt svar? :p Att ensilage inte klarar sig lika länge beror ju på att det är surare och fortare sätter igång att jäsa. Men hur länge en bal klarar sig beror också på vädret. Är det minusgrader ute klarar sig fodret längre.

Varför ger man hästar hösilage och inte ensilage?

För att man tror att ensilage är något man ger till kor. :grin:

Ensilage och hösilage är samma sak, bara att hästmänniskor har gett det torra mer höliknande ensilaget namnet hösilage istället.

Vad som är hö- resp ensilage är en tolkningsfråga egentligen men för mig är det självklart att hösilaget är det som ser ut som silerat hö.

Allt är ensilage. Hösilage är ett påhittat namn. Ensilage är ALLT gräs som är konserverat. Hösilagenamnet indikerar enbart en något högre ts-halt, och vart den gränsen går är upp till var och en att avgöra. 75% som någon skrev låter som en otroligt torr ts halt då den optimala ts halten för häst ligger någonstans mellan 45-60%. För torrt ensilage är absolut inte bra då detta medför mer problem än nytta.

Ensilage har en lägre ts-halt än hösilage.
Den högre ts-halten i hösilage gör att det inte sker någon tillväxt av mjölksyrabakterier som det gör i ensilage. Det bildas då ingen mjölksyra och pH kommer inte att sänkas i nämnvärd grad i hösilaget (vilket det gör i ensilage).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka