Skillnad Hästgård/Lantbruk

S

samtson

Jag bor på en jordbruksfastighet. Vi har ca 120ha mark + skog till detta. Här bor mina två hästar som jag har för "hobbybruk". Vi har ett litet stall med plats för två hästar. Nu har jag fått "höra" att två hästar är max vad man får ha på en jordbruksfastighet utan "tillstånd". Jag har läst på jordbruksverket och överallt står det att man får ha understigande fem hästar (dvs fyra) utan särskilda tillstånd. Vad kom detta "två" ifrån?

Grannen som "bara" har en hästgård får alltså ha fyra hästar till sina 4ha, men jag får bara ha två till mina 120ha? Borde det inte vara tvärrtom? Som lantbrukare har vi ju större möjlighet att hantera gödsel, hagmarker och dyl. Någon som vet något om detta?

Sv: Skillnad Hästgård/Lantbruk

Tror absolut inte det är så eftersom du bor i en jordbruksfastighet.Det där med 4 å fler är ju en ny regel som gäller alla, förr var det från 3 hästar.

Du tror jag Du fått fel uppgifter från Din "hörkälla"...
Man får ha till och med fler än 5hästar utan tillstånd...man får däremot inte bygga om eller bygga nytt så att det blir plats för fler än fyra utan tillstånd..
Och.. Du behöver tillstånd om Du tar emot minst fyra inackorderingar, föder upp minst fyra föl om året...eller säljer minst fyra hästar.
Men..Du kan ha fler hästar själv...minns inte på rak arm hur många.
Och att det skulle vara någon skillnad på en "hästgård" verkar helt taget ur luften....vet faktiskt inte någonting som egentligen heter hästgård...
Vi har en jordbruksfastighet med en hel del skog, åker och bete...vi har 6 hästar (snart 9) och behöver än så länge inga tillstånd..

Tack för era svar.

Hrm... kanske var detta snarare ett försök att få mig att inte skaffa flera hästar?! ;) Men jag ska ringa runt och kolla lite - tror och efter vad jag läst - har ni rätt.

Liknande trådar

S
Träning Jag äger en treårig russhingst som ska sparas som hingst till han är i alla fall fem år. Detta p.g.a. hans värdefulla stam, han räckte...
Svar
5
· Visningar
1 037
Senast: solax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett