Skillnad brösta och förbygel???

Sv: Skillnad brösta och förbygel???

I min värld är iaf en brösta den äldre varianten av förbygel. En sådan som har fästen på båda sidor i sadelgjorden vid skänkel sen är det en rem som går över halsen/manken på hästen. Finns även utan remmen över halsen.

En förbygel har trepunktsfäste, är vanligare idag än bröstan. Fäster i båda sidorna på hästen och mellan frambenen. Ofta kombinerat med en martingal del som fäster i själva förbygeln. Kan även kallas V-brösta, det är väl egentligen ungefär samma sak alltihopa men av olika modeller. Anledningen till att man använder dem är ju oftast för att hålla sadeln på plats..

Svårt att förklara känner jag;)
Slänger in en bildlänk
Förbygel
http://www.blt.se/multimedia/dynamic/00416/Bild_416571l.jpg
Förbygel
http://equalityline.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
Brösta (dock även en martingal)
http://www.hippson.se/cldocpart/45450.gif
Brösta av modernare slaget
http://equalityline.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H

Kanske du blev lite klokare:D Det är samma sak men ändå olika;)

Senast ändrad:

Som jag lärt mig är det såhär;

Bröstan ser ut som ett Y. Fästes på var sin sida om sadeln samt mellan frambenen.
4417.jpg

Bild från www.borjes-tingsryd.se

Förbygeln finns i en variant som ser ut ungefär som bröstan fast med en kort rem mellan de två remmar som fästes i sadeln.
(här med martingal, men du förstår nog hur jag menar)
2305.jpg

Bild från www.borjes-tingsryd.se

Sen finns även förbygel med fempunktsfästning. Då tillkommer en rem på varje sida som fäster i sadelgjorden.
(även här med martingal)
310540_01_74269979.jpg

Bild från internationalshowjumping.blogg.se

(vilket kanske är helt samma som föregående inlägg men jag är alldeles för trött för att förstå förklaringen :o)

Ok då tror jag att jag förstår. Funktionen är densamma men förbygeln har även en rem mellan frambenen på hästen. Fästes på samma sätt som en martingal då antar jag?

Men en brösta med martingal blir inte det som en förbygel? Förlåt för många dumma frågor men jag ska köpa en begangnad av en tjej som påstår att det är en brösta men den ser precis ut som på en av dina bilder med förbyglar.

/Söderböna

Nja, martingal kan ju fästs ju under magen och ring runt halsen? Annars är det ju en kombinerad förbygel och martingal.

Förstår inte hur du menar med martingal + brösta = förbygel? En brösta är en brösta oavsett om du drar en martingal genom den eller ej, det är ju fortfarande inget från bröstan som fäster under magen.

Det är nog så att den du ska köpa av inte riktigt vet vad det är h*n säljer ;)

Det är nog så att inte hon heller har koll:D Fast nu vet jag ju att det är en förbygel jag vill ha så det passar ju riktigt bra.

Tack för hjälpen

/Söderböna

Bricole är fanska och menar nog egentligen "allt" som är där framme (bra förklaring va :D) alltså både olika sorters förbyglar, bröstor och främre delen av körselar.

I Sverige har jag bara hört bricole användas som ett annat ord för förbygel.

Har samma funktion men olika utförande. jag skulle välja det som passar hästen bäst.
förr var såg man förbyglar titt som tätt, men de fanns inte tillsammans med martingal som verkar vara väldigt vanligt nu. Bröstorna kom lite senare och blev väldigt vanliga i början av 90 talet (häromkring i alla fall) Nu verkar det som om båda modellerna är flitigt använda. (glider sadlar bak mera nu än för 20 år sen tro?)

*trådlån*
Då undrar jag vad detta kallas som jag har på pållen:
30464427.jpg
martingalen är inte inkluderad, bara remmen som går runt och är fäst i sadeln på sidorna.

Jag ser det som en brösta?

Svårt att se på bilden, men det ser ut som att martingallen bara löper genom bröstan? Då är det en brösta :D

Jag tror inte sadlarna glider mer nu men vi ryttare är ju allt lite prylgalna och vissa av oss är minsann fega också :D

Du ser, det är alls inte en dum fråga :idea: Jag hade ju uppenbarligen inte ordentlig koll heller!

:D

Ja fast lite mer koll än mig hade du nog. Är ju inte någon tonåring (40+) och när jag var "liten" så var det mest avancerade man hade till sin häst en svanskappa. Det hade i stort sett 95 % av alla ponnies.

Men nu råkar jag tycka att det är snyggt:o och kommer förhoppningvis se till så att jag känner mig helt säker när jag ska ut och klättra i backar till våren. Oavsett om det är en brösta eller förbygel har jag förstått nu.

/Söderböna

det du har är en brösta med martingal.. du ser ju skillnaden på brösta och förbygel på alla bilder.. sen finns det ju massor av olika förbyglar. en brösta och förbygel ligger olika på hästen och trycket är ju mer fördelat på hästen med en förbygel. sen finns det ju massor av olika förbyglar som ser olika ut och trycket är fördelat på olika sätt på dom alla. sen finns det speciella förbyglar till hoppning och speciella till fälltävlan. sen är det ju så att en brösta mestadels ser till att sadeln inte åker bakåt medans förbygeln ser till att sadeln inte åker bakåt ,men ser även till att den håller sig mer på plats, att den inte åker åt sidorna och rör sig för mkt på hästens rygg,, tex en häst som har en väldigt rund rygg.. hoppas dettta hjälpte lite. mvh

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: movi
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: hhere
·
Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 677
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar