• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

mamma och föl ska vi göra i morgon. jag är nervös.....både föl och mamma ska vara kvar i samma stall. hur brukar ni lösa det då? vi har bestämt att fölet ska gå med en unghäst i en hage och mamma och annan häst i en hage som ligger ca 100 m bort. kommer det funka tror ni? jag tror att stoet kommer springa igenom staketet, så jag funderar på att ha henne inne den dagen.

alla tips och råd är mycket välkomna ;)

Sv: skilja

tror de kan vara smart o se till att dom inte ser varandra första dan..
sen brukar d inte vara några problem.. dom vänjer sej rätt fort.

De bör helst varken se eller höra varandra...då blir det kalabalik.

Finns det ingenstans där du tillfälligt kan ställa din fölis för några månader?Brukar vara lättare att antingen skicka iväg stoet eller fölet...annars gäller det till att ha rejäla hagar med trästaket med ordentlig höjd.Det sker mycket olyckor med föl som far genom elstängsel vid avvänjning.

Man MÅSTE ju inte dela av dem vid 6 månader heller...ju längre de går med sin mamma...ju mer inre trygghet verkar de få.Det går ju att dela dem åt framåt senvåren/sommaren istället om man vill...kanske skicka fölis på åringsbete tex.

Jag brukar göra så att jag separerar modern från fölet på nätterna och så får de gå ihop på dagen ute i hagen. Sen efter ngn månad när de kan vara i sär så får de gå i var sin hage. Det har funkat väldigt bra speciellt om jag måste skilja dem åt tidigare än planerat.

jag har verken tid eller lust att flytta någon till annat stall även om det hade varit enklast.....fölet har stått i egen box på natten ett tag opch verkar inte bry sig. han bryr sig egentligen inte om sin mamma speciellt mycket, så han kommer nog inte springa ut. det är mamman som kommer göra det i så fall. blir det helt kaos får jag väl tänka om och flytta henne ett tag. men jag provar.

Det blir helt annat när dom kan se varandra på håll, ta och ställ in fölet en vecka i en box medan stoet är utan synhåll. Det tar varierat lång tid. Jag har haft föl som tillsynes verkat hel coola men sedan har sprungit ned staket och stolpar och allt för att komma till sin mamma.
Vi skiljer av våra genom att fölen får stå inne i x antal dagar sedan släpps ut i en hage tillsammans där dom inte ser stona. Funkar så där men det är en jobbig tid tyvärr men brukar lösa sig på en vecka.

Vi gjorde så här när vi skiljde på vårt föl och stoet. Först stod fölet själv i boxen någon timme/dag, sedan själv på nätterna och de gick tillsammans i hagen. sEn satte vi dom i hagarna bredvid varandra och när dom gått så ett tag var fölet avvant utan att det blev någon stress varken från stoet eller fölet. Sen åkte fölet på bete, så här tyckte vi funkade jätte bra att avvänja. Inga problem alls och inte jobbigt för hästarna! Nu avvande vi iofs ganska sent också. Fölet var drygt 8-9 månader när han var helt avvand.

tänk på att fölets digetionsapparat inte är fullt utvecklad förrän vid 10 månaders ålder, så det är en fördel att låta dom gå ihop tills dess

ville bara säga att allt har gått helt okej. dem sprang så klart en del och gnäggade men det varade en halvtimme och sen blev det längre intervaller.
så det verkar gå bra.

jag har börjat sära på fölen nu. Fölen går kvar i flocken och mammorna får gå till en annan hage på förmiddagen. De går isär från 10-20 på dagarna. Ser varandra men har 2 hagar imellan. Här är det aldrig några problem. Fölen har varandra och stona tycker att det är skönt att slippa sina odågor.
Nu är våra föl vana sen tidig ålder med att mammorna rids och de stannar kvar i hagen.
Om 2 veckor så flyttar fölen över till en gemensam box utan mammorna.

Skönt att det verkar gå bra.

Vi delar dem också åt om nätterna, innan vi provat att dela dem åt i hagarna.Jag föredrar dock att skicka iväg åringarna på bete eller alternativt tvärtom skicka iväg stona kanske på ny betäckning eller bete etc...så de slipper se/höra varandra.

Det kan funka jättbra om nätterna och de kan vara delade åt en bra tid innan man försöker släppa dem i varsin hage...den lugnaste fölunge kan bli som förbytt när de väl kommer ut.

Men nu verkar det ju gå bra för din del...ändå.

Vi har vant av föl som stått i samma stall som sin mamma, t o m gått i hagen bredvid och det har alltid gått bra. Visst gnäggas det en del men ingen som försökt ta sig i genom några staket. Hoppas det går lika bra för er!

Jag har också en fråga angående att skilja sto och föl.
Mitt föl är nu 6 mån han har stått i egen box sidan om mamman i 1 mån nu. De har gått i samma hage på dagarna. Detta har fungerat jättebra men tänkte nu ta steget vidare och flytta fölis till en annan hage med lite kompisar. Stoet är dräktig igen. Tycker ni att jag ska vänta någon månad till eller är det ok att sära på dem helt och hållet nu? Tänkte även byta box på fölet.

När jag vant av föl som stått i samma stall som mamman har jag först låtit dom stå själv i egen box på natten.
Efter ett tag har jag bara särat på dem på dagen oxå. Fölet får gå kvar med en kompis i den vanliga hagen och mamman flyttas till en annan hage brevid. De kan forfarande se varandra.
Har gått jättebra! Den som brukar vara mest orolig är mamman, men de har lugnat sig snabbt. :)

*lånar en bit av tråden*

Jag har ett sto med föl, det är inte dags för avvänjning än, jag har planerat att ha dom i skilda boxar nattetid när fölis är ca 6 månader.
Sen så kommer jag att behålla fölet, måste jag skilja av dem i hagen också då sen?
Sköter inte stoet det när hon tycker att det är dax? Jag har inga problem med att hon skulle falla ur hon är snarare fet :crazy: och så ska jag kanske tillägga att hon är dräktig igen.

Jag tycker att det känns som att det är onödigt att skilja på dom dygnet runt när stoet ändå gör det själv i sinom tid.
Sen så har vi stora hagar och en väl fungerande flock.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 593
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !