Skilja på två bästisar!

Katur

Trådstartare
Hej!

I Oktober förra året köpte jag en Shetlandsponny som sällskap till min Islandshäst. Shettisen älskar sin nya kamrat och blir orolig bara de är några meter ifrån varandra. Problemet är nu att han blir som tokig när jag ska ut och rida på Islandshästen! Jag tar för nuvarande in honom i boxen när jag rider för annars springer han runt i full galopp och skriker efter sin kompis. Har tom tagit sig ut några gånger. I boxen vandrar han runt, skrapar med hoven och skriker fast min andra häst står i gången!

Hur ska jag vänja honom vid att vara själv när jag rider? Jag kör Shettisen som motion men han tar nästan ut sig genom att vara orolig!

MVH Maria

Sv: Skilja på två bästisar!

Låt honom stå i boxen när du rider och ha gärna någon som går och pratar med honom i början. De flesta hästar vänjer sig efter några ggr. Lugnar han ner sig i boxen kan han säkert vara i hagen senare.

Sv: Skilja på två bästisar!

Katur skrev:
Hej!

I Oktober förra året köpte jag en Shetlandsponny som sällskap till min Islandshäst. Shettisen älskar sin nya kamrat och blir orolig bara de är några meter ifrån varandra. Problemet är nu att han blir som tokig när jag ska ut och rida på Islandshästen! Jag tar för nuvarande in honom i boxen när jag rider för annars springer han runt i full galopp och skriker efter sin kompis. Har tom tagit sig ut några gånger. I boxen vandrar han runt, skrapar med hoven och skriker fast min andra häst står i gången!

Hur ska jag vänja honom vid att vara själv när jag rider? Jag kör Shettisen som motion men han tar nästan ut sig genom att vara orolig!

MVH Maria

hej jag hade nästan samma probelm som du. min häst går med ett annat kallblods sto och ja var tvungen till att ta in den andra hästen i stallet medans jag red. men sen så fick dom börja dela hage med två andra hästar och då blev det mycket bättre så nu kan jag lämna kvar den andra hästen i hagen medans jag rider.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 171
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 813
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama