Skilja lamm från mamman?

T

Tregly

Hej! jag undrar hur tidigt man kan skilja ett lamm från sin mamma? Vet att det är max 100 dagar om det är baggar. Men vad är minst?
Tacksam för svar /mhv tregly :)

Sv: Skilja lamm från mamman?

Vi skiljde våra lamm från tackorna vid 4 månaders ålder. Man "vinner" inget på att avskilja dem så tidigt som möjligt. Tvärtom tycker jag.

Nae det vet jag. Men hur tidigt kan man? Är lite nyfiken bara för 1 maj och 1 april så kommer ca 50 värmladsfår här hemma att lamma. Har sökt lite på internet men den enda information vi har hittat är max 100 dagar när det gäller baggar ;) Vill helst att de ska få vara hos mamman så länge som möjligt, men baggarna kommer få åka till ett annat bete när de är gamla nog. Min mammas sambo sa: "3-4 veckor sen är de nog redo att åka till ett annat bete" Men de behöver längre tid än så tycker vi andra. Minst 2 månder tycker jag.

Minimum för oss att skilja lamm från tacka när vi födde upp lamm (120 tackor som lammade) var vid 3 månader.

Normalt så vill man skilja av bagglammen precis innan de börkar bli könsmogna. Och de brukar de bli vis ca 3-4 månaders ålder. Detta för att slippa tjuvbetäckningar av bagglamm, endera på mödrar som råkar brunsta, eller tacklamm.

Vid tre-fyra veckors ålder är absolut inte lamm färdiga att klara sig själva på bete! För flasklamm, som tilläggsfodras med pellets/koncentrat så brukar man säga att lammet ska ha ökat minst 4 gånger födelsevikten och väga minst 10 kg innan man tar bort ersättningen. Det brukar ta längre tid än 3-4-veckor. Men då fortsätter man ju med att tilläggsfodra med lämpligt kraftfoder trots att man tagit bort flaskan, så det är bökigt det också.
Det är bättre att "gå på kalendern" för att undvika tjuvbetäckningar, och låta lammen gå kvar med mamma så länge som möjligt. All erfarenhet (och en hel del forskning) pekar på att då mår lammen som bäst, och mår de bra så växer de också bra och håller sig friska. Ett problem med lamm som får ersättning (flasklamm) är de betydligt oftare får diarreer än naturligt uppfödda lamm när de är ute på betet. Diandet/mjölken och tackans "undervisning" runt vad man äter verkar spela stor för lammens välbefinnande.

Jag tycker att din mammas sambo ska tänka om, gärna efter att ha läst lite (modern) litteratur runt fåruppfödning, och gärna kontakta erfarna fårbönder. Det är kontraproduktivt att plocka bort lammen för tidigt.

Hos oss brukar det gå åt många hagar under den del av sommaren när småbaggarna skiljs av från tackorna, och även det är en anledning till att man vill hålla ihop dom så länge det går...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
1 152
Senast: Görel
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama