Skikes med hund, någon som provat?

Lejonelle

Trådstartare
Funderar på att skaffa skikes, eftersom joggning inte fungerar så bra med kroppen längre. Rullskidor och inlines känns för farligt och då kom skikes upp som alternativ. Men jag vill ha hunden med i all motion. Är det någon här som åker skikes med sin hund och hur funkar det?

Funderar på att skaffa skikes, eftersom joggning inte fungerar så bra med kroppen längre. Rullskidor och inlines känns för farligt och då kom skikes upp som alternativ. Men jag vill ha hunden med i all motion. Är det någon här som åker skikes med sin hund och hur funkar det?
Jag ser inte skillnaden (säkerhetsmässigt) mellan skikes och inlines?

Jag har kört skikes med min labbe tik.
Hon är van att gå framför skidor så det var inga problem med skikes. För min del var det just att vänja henne vid stavarna som var kruxet.
Hade henne i midjebälte och långlina till sele.

Skikes är jätteroliga men de går inte alls lika fort som inlines eller rullskidor men istället kan man ju åka på grus med dom, stort plus!
På grus får man jobba hårt dock, det blir rejält tungt.

Har inte provat själv och vet inte storleken på din hund, men min spontana tanke är först och främst: Hunden måste ha ett stopp-kommando som funkar i -alla- lägen. När man är på hjul har man inte samma förmåga att bromsa med kroppen som när man springer och om hunden får för sig att dra upp tempot kan det bli väldigt farligt väldigt fort om du inte får stopp på den (om hunden är stark nog att dra dig vill säga).

Varför inte cykel eller kickbike?

Varför inte cykel eller kickbike?
Jo cyklar gör jag ibland också. Tycker det är lite för dålig motion (för mig) att cykla i hundarnas travtempo, jag blir inte ens andfådd. Tänkte försöka hitta ett alternativ till ländskidåkningen på vintern som både hundarna och jag uppskattar väldigt mycket (jag har övat en del sen vi träffades den där gången :) )

Jag har kört skikes med min labbe tik.
Hon är van att gå framför skidor så det var inga problem med skikes. För min del var det just att vänja henne vid stavarna som var kruxet.
Hade henne i midjebälte och långlina till sele.

Skikes är jätteroliga men de går inte alls lika fort som inlines eller rullskidor men istället kan man ju åka på grus med dom, stort plus!
På grus får man jobba hårt dock, det blir rejält tungt.

Tack för svaret :) Var det svårt att lära sig åka?
Att det går tungt och inte så fort är ett stort plus anser jag som är lite farträdd.
Jag åker skidor med mina så de bryr sig inte om stavarna.

Jo cyklar gör jag ibland också. Tycker det är lite för dålig motion (för mig) att cykla i hundarnas travtempo, jag blir inte ens andfådd. Tänkte försöka hitta ett alternativ till ländskidåkningen på vintern som både hundarna och jag uppskattar väldigt mycket (jag har övat en del sen vi träffades den där gången :) )
Du kan få komma och cykla med mina hundar. Jag som till och med överväger att köpa elcykel eftersom jag tycker det är så jobbigt att cykla med dem :D:angel:

Skulle aldrig våga åka skikes efter min stora hund. Känns livsfarligt även om det är trögare än inlines/rullskidor. Men hänger såklart på storlek och fart på hunden.

Skulle vara om man åker med hunden lös isf! Det gör jag tom med rullskidorna när vi åker på otrafikerade vägar.

Har provat åka med min hane nu, bara haft honom i lina vid sidan, ej sele och drag. Jag åker som en kratta men det var väldigt kul. Behöver bli BETYDLIGT stadigare på benen innan det är aktuellt med något drag. :)

Jag har aldrig testat men blev riktigt sugen på att skaffa egna, fast jag lär nog slå ihjäl mig även utan varulvens hjälp. :D Jag har ju sprungit sönder ett knä sedan många år sedan, men det borde funka med skikes då det inte sliter på samma vis. Vet du om man kan prova innan man köper? :)

Tack för svaret :) Var det svårt att lära sig åka?
Att det går tungt och inte så fort är ett stort plus anser jag som är lite farträdd.
Jag åker skidor med mina så de bryr sig inte om stavarna.

Inte det minsta, de är otroligt lättåkta och stannar på en femöring, bromsarna är verkligen superbra. Jag kör själv inte inlines längre efter en episod nerför en backe där bromsen lossnade. Med Skikes har jag inte varit det minsta orolig. Enligt mig är de den ultimata komplementet till skidor.

Vad kul :) Jag har fått mina idag och gjort mina första försök. Jag är jättedålig på skidåkning, har ingen stakningsteknik över huvud taget så det går lite tungt och vingligt men det blir väl bättre med tiden. Hundarna har varit med idag men låta dem dra vågar jag inte på ett bra tag.

Använder du dina på grus och annat underlag än asfalt? Jag tycker det knappt går att köra på grus och gräs, beror det på min teknik eller (brist på) styrka?

Jag har aldrig testat men blev riktigt sugen på att skaffa egna, fast jag lär nog slå ihjäl mig även utan varulvens hjälp. :D Jag har ju sprungit sönder ett knä sedan många år sedan, men det borde funka med skikes då det inte sliter på samma vis. Vet du om man kan prova innan man köper? :)

Det finns några platser där man kan få teståka, se hemsidan skike.se. Jag var och kollade hos enda återförsäljaren in min stad och där fanns möjlighet att prova EN men den andra hade inget hjul.. Kanske olycksfall i arbetet. Kolla med din närmaste åf också, det borde ju vara rätt självklart att man vill prova innan man köper.

Jag kör själv inte inlines längre efter en episod nerför en backe där bromsen lossnade. Med Skikes har jag inte varit det minsta orolig. Enligt mig är de den ultimata komplementet till skidor.

Nu är jag ju ingen fena på skidor heller, men jag gillar att kava runt på fälten häromkring de veckor som det finns lite snö. Skikes tänkte jag var ett sätt att få göra det lite oftare (fast inte på fälten då). Jag såg framför mig hur jag enkelt skulle susa fram på grusvägarna som killen på reklamfilmen men så blir det nog inte :D Inte på ett bra tag i alla fall.

Men jag förstår att jag måste lägga ned lite tid på teknikträning och försöka få stakning att fungera för annars blir det nog svårt att åka några längre sträckor. Hur gjorde du med den biten? Eller du kanske är duktig längdskidåkare?

Också vad har du för stavar? Jag har några gåstavar, det kanske ska vara något bättre?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 193
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 014
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?