Du skulle sagt ja.Såg inte att tråden var så pass gammal, men jag känner att jag måste ändå sticka in med anekdoten om min mor som frågade om det skulle kosta extra att ringa mig nu när jag flyttat till Gotland D
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du skulle sagt ja.Såg inte att tråden var så pass gammal, men jag känner att jag måste ändå sticka in med anekdoten om min mor som frågade om det skulle kosta extra att ringa mig nu när jag flyttat till Gotland D
Men jag måste påpeka att det var sött av henne då hon var orolig att min telefonräkning skulle bli för högEn bekant frågade om hon kunde åka till Gotland då hennes pass hade gått ut.
Tråden är gammal, men detta stämmer inte.Kanske hade blandat ihop det med att det på Åland krävs hembygdsrätt för att få köpa bostad
Men alla får väl inte tillstånd, utan det beror på hur mycket anknytning man har också, t.ex. om man bott där länge, får ett fast jobb eller är uppvuxen där.Tråden är gammal, men detta stämmer inte.
Man måste inte ha hembygdsrätt för att köpa bostad på Åland. Det som är avgörande är om det är inom planerat område eller inte, storlek på tomten och kanske nåt mer. Men köpa får man göra utan hembygdsrätt.
Nej @MiaMia . Det är ett allmänt missförstånd i Sverige att man inte få köpa bostad på (eller ens flytta till) Åland om man inte har hembygdsrätt.Men alla får väl inte tillstånd, utan det beror på hur mycket anknytning man har också, t.ex. om man bott där länge, får ett fast jobb eller är uppvuxen där.
Och begränsningarna gäller fastigheter, dvs att hyra och äga mark, inte andra bostäder som t.ex. liknar våra bostadsrätter.
Jag sa inte att man inte kan köpa utan hembygdsrätt.Nej @MiaMia . Det är ett allmänt missförstånd i Sverige att man inte få köpa bostad på (eller ens flytta till) Åland om man inte har hembygdsrätt.
Såhär är det (saxat från alandliving.ax):
"Får man köpa hus på Åland? - Ja!
Du som flyttar till Åland för att bosätta dig och arbeta här har flera möjligheter att köpa ett eget boende, antingen i form av ett hus eller en lägenhet.
De flesta åländska kommuner har planerade bostadsområden, flera av dem med sjönära läge. På planerad mark kan du, med jordförvärvstillstånd, äga din bostad även utan åländsk hembygdsrätt, som är ett lokalt medborgarskap. Vill du köpa en större fastighet så krävs i princip hembygdsrätt.
På Åland finns relativt gott om aktielägenheter - en bostadsform där du äger din egen lägenhet i ett flerfamiljshus. En aktielägenhet kan du köpa utan några särskilda tillstånd."
För att få hembygdsrätt krävs finskt medborgarskap (man kan ha dubbelt-) och att man jobbat och bott på Åland i 5 år.
Jag sa inte att man inte kan köpa utan hembygdsrätt.
Jag förtydligade att INTE ALLA kan det, utan bara de som bedöms ha viss anknytning och därmed uppfyller kraven för att få tillstånd. Exakt vilken fastighet du kan köpa verkar delvis bero på hur anknytningen ser ut också.
Jag sa överhuvudtaget inte emot dig.
http://www.regeringen.ax/aland-omvarlden/jordforvarv-pa-aland
Landskapsregeringens egen info:"Landskapsregeringen ska beakta bland annat anknytning till Åland och avsikt att bosätta sig i landskapet samt markområdets storlek, beskaffenhet och användningsändamål."
Typiska fall som nämns på när tillstånd ges är 1 om du fått arbete och flyttar dit pga det 2 om du bott på Åland i fem år 3 om du är uppvuxen där men utflyttad.
Ja, precis.Jordförvärvstillstånd och hembygdsrätt är olika saker.