skicka ponny på inkörning?

X

xect

Hej!
Jag undrar om man kan skicka sin ponny på inkördning? Är det överhuvudtaget någon som sysslar med sådant? Hur lång tid brukar det ta och hur mycket kostar det (på ett ungefär)?
Någon här som har gjort detta eller vet folk som tar emot hästar på inkördning? (:

Sv: skicka ponny på inkörning?

Jag tar emot A-ponnyer för inkörning, och större ponnyer förutsatt att de har egen utrustning. (I alla fall egen sele.) Har kört in ett antal hästar och ponnyer, och i min erfarenhet så kan det ta allt ifrån 2-3 månader till 6-7 månader av hantering och tömkörning innan vi kommer så långt att jag vill spänna för första gången. Är hästen mycket hanterad från början så går det fortare.

Kostnaden varierar rätt mycket, jag har hört runt 5000-6000 kronor/månad som mest. Vad som ingår då vet jag inte, eller hur lång tid inköraren (nytt ord?) vill ha på sig för att nå resultat. Vet inte heller vilken utbildning och erfarenhet som då finns i grunden.

Förresten, när jag säger "inkörning" så menar jag att hästen lär sig att dra vagn och vad "skritt", "trav" (ev. "galopp"), "stanna" och "backa" betyder. Den ska kunna svänga och vända i relativt trånga utrymmen utan att krångla eller bli rädd. Allt däröver kallar jag för "utbildning".

Mitt tips är dock att tömköra mycket innan man lämnar iväg för inkörning.Sparar mycket tid och pengar åt dig.

Träna svängar,trafik,kommandon,olika miljöer etc...

Jag vill passa på att rekommendera alla att ta reda på vem som kör in och hur, utbildning osv. Ta referenser och åk gärna dit i förväg och titta och bilda dig en uppfattning om hur de arbetar med hästen. Tyvärr finns det en del oseriösa i "branschen".

Jag håller med dig. Om hästen kan bli tömkörd ordentligt och går fram överallt, den kan stanna och stå stilla på kommando och den är "miljövan" så spar man mycket tid. Men tömkörningen måste oxå ha kvalitet och utföras med stor noggranhet. Lång och låg och långsamt är bra. En häst som går överilat och med högt huvud tar lång tid.... Allt är ju förberedelser för att sättas för en vagn och då vill man inte att den ska rusa på utan hellre ta det lugnt och sakta.

Jag lämnade förra året min D-ponny till en professionell inkörare som bl a har kört in hästar i 30 år och erfarenhet av flera VM. De beräknar tiden för att köra in en häst till mellan 4-6 veckor. Då jobbar de i princip varje dag med hästen och vissa dagar 2 pass. För vår del tog det 5 veckor och då var hästen lite tömkörd innan. När vi hämtade hästen kunde hon stå absolut still vid förspänning, körd i skritt, trav och galopp utan problem både på väg och bana. Det kostade mellan 10 000-12 000 beroende på tid. Vi jobbar sedan vidare med utbildningen hemma.

Vill du köra in kasper? Om du vill ha hjälp kan jag hjälpa dig, vi står ju trots allt i samma stall. Har iof aldrig kört in en d-ponny men har kört in x antal shettishingstar :P Dessutom tänkte jag köra in dc så fort jag får råd med en sele. Vi kan ju hjälpas åt för vill helst inte vara själv:P

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 736
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: ameo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka