"Skicka på bete"

Problematisk

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden, men hoppas det blev rätt!

Funderar lite på det här med att "skicka iväg hästen på bete". Dvs dygnet runt i STOR beteshage, och "bara vara häst". Känns som det var vanligare förr? Är det något man fortfarande gör?
Jag har alltid stått i stall med bete hemma, alternativt så har hästarna inte gått på bete alls. Men nu funderar jag lite på om någon veckas semester kan vara skönt för hästarna (och mig!).

Isåfall... När är bästa tiden? Juni/juli/augusti? Beror såklart på hur tävlingarna ligger osv, men jag tänker just med betet. Är det mindre socker osv en bit in på sommaren?
De kommer gå i gräshage hemma också, men ingen jättehage och inte så mycket till bete egentligen, mer "bara gräs".

Så hit me med era tankar om semester-bete. När är det "värt det", och när är det inte?
 
Jag låter hellre hästarna få vila en sväng på vintern, tycker det är omodernt att skicka iväg vuxna hästar på bete. De får gärna gå i stora hagar och vara ute dygnet runt (gärna året runt) men att släppa hästarna på bete, det gjorde man med arbetshästarna förr som behövde äta upp sig inför vinterns hårda arbete. De flesta hästar idag är redan i god kondition, så att vila och äta upp sig inför vintern, njae...
 
För nån vecka eller två känns inte rätt för hästen, det kommer väl antagligen finnas andra hästar där tex.
Jag har mina på gräs, ute dygnet om hela sommaren (och rider), men de är ju i samma flock som vanligt.
 
Jag låter hellre hästarna få vila en sväng på vintern, tycker det är omodernt att skicka iväg vuxna hästar på bete. De får gärna gå i stora hagar och vara ute dygnet runt (gärna året runt) men att släppa hästarna på bete, det gjorde man med arbetshästarna förr som behövde äta upp sig inför vinterns hårda arbete. De flesta hästar idag är redan i god kondition, så att vila och äta upp sig inför vintern, njae...

De brukar få någon veckas när det behövs, så det är inte "istället för" utan mer "också" :)
 
För nån vecka eller två känns inte rätt för hästen, det kommer väl antagligen finnas andra hästar där tex.
Jag har mina på gräs, ute dygnet om hela sommaren (och rider), men de är ju i samma flock som vanligt.

Nej, mina skulle isåfall gå i en egen hage. De är coola och trygga i sig själva, så just det att vara någon annanstans nån vecka vet jag att det inte skulle vara något problem för dem. Utan det är just själva betet jag funderar kring.

Tyvärr går det inte att ha dem ute dygnet runt här hemma, eller ja, går gör det väl men jag vill/vågar inte.
 
Dom enda jag "släppt på semesterbete" är unghästarna. Även inridning vår sen ut på bete och få smälta allt. Men alla 4år+ har aldrig fått vila på sommaren. Gräs och ute dygnet runt från juni till september minst, men dom har definitivt fått hålla igång. Dels för att minska risken för fetma/fång, men också för att sommaren är ju helt klart bästa tiden på året att ha häst!

Ger hellre vila typ november när det är kolsvart,blött/halt/blåsigt och kanske en vända februari/mars om det bara är isgata ute.
 
På ridskolan jag red skickar de iväg ridskolehästarna i nästan två månader till en jättestor beteshage varje sommar där de får gå och bara vara hästar. Det är glada och nöjda hästar som kommer tillbaka. Verkar mycket roligare än att ha uppehåll på vintern (för hästarna). Men jag förstår att man inte vill skicka sin egen häst iväg så. På sommaren vill man ju rida. Men om man skulle vilja det ser jag inget fel i det, det är nog bara bra för hästarna med en paus. Tänk bara på att de ändå måste ha tillsyn dagligen. Så helt ledig blir du ju bara om någon annan håller koll på dem.
 
Visste inte var jag skulle lägga tråden, men hoppas det blev rätt!

Funderar lite på det här med att "skicka iväg hästen på bete". Dvs dygnet runt i STOR beteshage, och "bara vara häst". Känns som det var vanligare förr? Är det något man fortfarande gör?
Jag har alltid stått i stall med bete hemma, alternativt så har hästarna inte gått på bete alls. Men nu funderar jag lite på om någon veckas semester kan vara skönt för hästarna (och mig!).

Isåfall... När är bästa tiden? Juni/juli/augusti? Beror såklart på hur tävlingarna ligger osv, men jag tänker just med betet. Är det mindre socker osv en bit in på sommaren?
De kommer gå i gräshage hemma också, men ingen jättehage och inte så mycket till bete egentligen, mer "bara gräs".

Så hit me med era tankar om semester-bete. När är det "värt det", och när är det inte?


Det viktigaste är ju hur den hålls till vardags. Står den i frimärkshage 4 timmar om dagen 10 månader om året så är det ett större problem än om den får/inte får gå på sommarbete ett par veckor.

När jag hade min på lösdrift så gick han ju i sin flock i stor hage jämt liksom, oavsett årstid, så att skicka iväg honom till en annan hage var overkill.

Men det kanske är mer själva vilan du tänker på? Då tror jag att det är väldigt värdefullt för ex ridskolehästar, tävlingshästar, unghästar, eller liknande hästar som behöver den fysiska och mentala återhämtningen.

En generell hobbyhäst som rids nån timme om dagen däremot... tja. Det gör väl ingen skada att den vilar, men det behövs inte på samma sätt.
 
Dom enda jag "släppt på semesterbete" är unghästarna. Även inridning vår sen ut på bete och få smälta allt. Men alla 4år+ har aldrig fått vila på sommaren. Gräs och ute dygnet runt från juni till september minst, men dom har definitivt fått hålla igång. Dels för att minska risken för fetma/fång, men också för att sommaren är ju helt klart bästa tiden på året att ha häst!

Ger hellre vila typ november när det är kolsvart,blött/halt/blåsigt och kanske en vända februari/mars om det bara är isgata ute.

När du säger att du hellre ger vila i november och februari/mars, hur lång vila ger du då?
Jag tänker att det inte behöver vara det ena eller det andra liksom, men det beror såklart på hur lång vila man ger. Vilar de hela november och hela mars, tillexempel, så förstår jag om man inte vill ge en månad på sommaren också.
 
På ridskolan jag red skickar de iväg ridskolehästarna i nästan två månader till en jättestor beteshage varje sommar där de får gå och bara vara hästar. Det är glada och nöjda hästar som kommer tillbaka. Verkar mycket roligare än att ha uppehåll på vintern (för hästarna). Men jag förstår att man inte vill skicka sin egen häst iväg så. På sommaren vill man ju rida. Men om man skulle vilja det ser jag inget fel i det, det är nog bara bra för hästarna med en paus. Tänk bara på att de ändå måste ha tillsyn dagligen. Så helt ledig blir du ju bara om någon annan håller koll på dem.

Ja, självklart måste de ha daglig tillsyn ändå och de skulle de isåfall få :)
 
Jag har skickat iväg min häst på bete många gånger eftersom hemmastallet inte kunnat erbjuda bra bete dygnet runt. Hästen har varit på betet i tre-fyra månader beroende på vädret, men har inte varit avställd utan jobbats några dagar i veckan.

För mig har grejen varit att låta hästen gå ute dygnet runt på bra bete, inte vilan. Numera är hon uppstallad så att de kan gå på bra bete på sommaren och skickas inte iväg.
 
Det viktigaste är ju hur den hålls till vardags. Står den i frimärkshage 4 timmar om dagen 10 månader om året så är det ett större problem än om den får/inte får gå på sommarbete ett par veckor.

När jag hade min på lösdrift så gick han ju i sin flock i stor hage jämt liksom, oavsett årstid, så att skicka iväg honom till en annan hage var overkill.

Men det kanske är mer själva vilan du tänker på? Då tror jag att det är väldigt värdefullt för ex ridskolehästar, tävlingshästar, unghästar, eller liknande hästar som behöver den fysiska och mentala återhämtningen.

En generell hobbyhäst som rids nån timme om dagen däremot... tja. Det gör väl ingen skada att den vilar, men det behövs inte på samma sätt.

Ja, jag har ju inte mina på lösdrift men inte heller i frimärkshage 4 timmar om dagen. De är oftast ute minst 12 timmar, hagarna är inte skitroliga men inte frimärken heller :)

Jag tänker väl både på att "bara vara häst" och få gå ute dygnet runt på lite större yta, och på att få en vila. Har en pensionärsponny (som iofs kanske skulle kunna ridas några gånger om det vore så) och en häst som under året byggts upp ganska mycket både i kondition och styrka, från att mest ha promenadridits till att komma upp i tävlingskondition. Så där är det väl lite "riktig vila" som är tanken också :)
 
Jag har skickat iväg min häst på bete många gånger eftersom hemmastallet inte kunnat erbjuda bra bete dygnet runt. Hästen har varit på betet i tre-fyra månader beroende på vädret, men har inte varit avställd utan jobbats några dagar i veckan.

För mig har grejen varit att låta hästen gå ute dygnet runt på bra bete, inte vilan. Numera är hon uppstallad så att de kan gå på bra bete på sommaren och skickas inte iväg.

Har din häst inte haft "hel vila" någon period alls under sommaren då?
Nu när du har tillgång till bra bete, går hon ute dygnet runt sommartid då också?
 
Har din häst inte haft "hel vila" någon period alls under sommaren då?
Nu när du har tillgång till bra bete, går hon ute dygnet runt sommartid då också?

Nu är hästen en gammal dam som motionsreds på den tiden (idag pensionär på 28 år) så hel vila fick hon inte. Men hon har haft fyra föl och har fått sin vila i samband med det.

Hon går alltid ute dygnet runt sommartid, så har hon haft det i de 18 år som jag har känt henne. Jag släppte henne på lösdrift för sex år sedan och jag fick en glad och nöjd häst med fina ben. Denna vinter är den första som hon stått uppstallad på flera år, det är p g a åldern, men så fort betestillväxten har kommit igång ska hon och hela flocken ut dygnet runt.
 
Min vilar inte. Hon gör sig bara illa då. Så hon rids 5-6 dagar i veckan året runt. Ibland gör hon sig illa ändå, så konvalescensen blir vilan. Och hon har dom senaste fem åren fixat vila på det sättet varje år. :cautious:

Bete är självklart i mina ögon, men rids som sagt ändå.
 
När du säger att du hellre ger vila i november och februari/mars, hur lång vila ger du då?
Jag tänker att det inte behöver vara det ena eller det andra liksom, men det beror såklart på hur lång vila man ger. Vilar de hela november och hela mars, tillexempel, så förstår jag om man inte vill ge en månad på sommaren också.

Det beror på vädret. Här i Dalarna kan vi få snö i november då har dom fått gå i princip hela tiden, men blir det (som oftast) snöblandat regn, ishinna på vägen, kolsvart, och halv storm har jsg kunnat ställa av hela november.

I mars/april har det varit 2 veckor kanske som max. Bara precis där snön smälter och fryser om vartannat så backen är stenhård och isgata överallt så knappt ens brodden tar. Vill helst inte rida på det underlaget och ibland har hästarna haft fullt upp att ta sig runt i hagen.

Jag har aldrig tränat för tävling/tävlat utan enbart hobbyridit så har inte gjort något om vilan blivit längre nån gång eller om den kommit tidigare/senare, utan jag har anpassat den till väder och vind. Tycker dock att dom flesta presterat bättre och tyckt det blivit roligare att ridas efter villorna så det har för mig varit viktigt att dom får iallafall en sammanhängande vila per år.

(Nu är jag dock hästlös för tillfället)
 
Mina brukar få 3 veckors hel vila på sommaren men det är mer för MIN skull, sommaren är den enda tid jag kan vara helt hästfri.
De går ute dygnet runt på gräs från runt midsommar och ev in i september om vädret och betestillgången är gynnsam men de tränas och tävlas som vanligt då.
 
Jag låter min häst gå ute dygnet runt från mitten av augusti -mitten av september. Våra hästar vill komma in när bromsarna är som värst, så vi har hästarna inne på dagarna ute på nätterna på under sommarmånaderna.
Vi har inga superstar och vi har mycket broms i perioder. De är verkligen en plåga för hästarna när det är varmt.
Jag har lättfödd ras så min häst får endast gå några timmar på beter efter juni.
Jag är rädd för fång och skulle känns att jag måste motionera hästen till toppnivå om hon skulle gå på bete. Och motionera järnet under betestiden.
Beroende på hur lättfödd min häst är, beroende på vikt så hanterar jag eventuell betestid utifrån det.
 
Jag låter hellre hästarna få vila en sväng på vintern, tycker det är omodernt att skicka iväg vuxna hästar på bete. De får gärna gå i stora hagar och vara ute dygnet runt (gärna året runt) men att släppa hästarna på bete, det gjorde man med arbetshästarna förr som behövde äta upp sig inför vinterns hårda arbete. De flesta hästar idag är redan i god kondition, så att vila och äta upp sig inför vintern, njae...
Men det är väl inte för att äta upp sig som hästarna går på bete idag? Min erfarenhet är att hästar som jobbar hårt mår bra av några veckors helledigt, hänga med flocken och beta. De får mental vila, och kroppen får vila och läka ut ev småskavanker.

Har man en häst som inte rids så hårt, så behövs kanske inte den fysiska vilan på samma sätt. Men den mentala vilan som det blir när de får gå och beta i flock tycker jag är svår att ersätta på annat sätt. Därför blir ju inte vintervila likadan.
 
Men det är väl inte för att äta upp sig som hästarna går på bete idag? Min erfarenhet är att hästar som jobbar hårt mår bra av några veckors helledigt, hänga med flocken och beta. De får mental vila, och kroppen får vila och läka ut ev småskavanker.

Har man en häst som inte rids så hårt, så behövs kanske inte den fysiska vilan på samma sätt. Men den mentala vilan som det blir när de får gå och beta i flock tycker jag är svår att ersätta på annat sätt. Därför blir ju inte vintervila likadan.

Problemet, som jag ser det, är att många hästar redan är rätt så välgödda när de släpps på bete, vilket inte är positivt för hästarna. Nu har jag inte häst längre men när jag hade häst la jag in regelbunden vila under året, kunde bli ca 4-7 dagars ledighet var 6:e vecka eller så, just för att läka ut småskavanker och sådär.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 039
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp