"Skeppskatt"

N

*nuthella*

Jag har två katten som ska vara så kallade skeppskatter. De har en tå mer än andra katter och en liten "krok" på svanstippen. Är det här en egen ras? Är det någon mer som har såna här katter? Bilder :D

Sv: "Skeppskatt"

Det är ingen egen ras. Extra tår beror på en genetisk defekt kallad polydaktyli.

Min Ryss Isidor, som tyvärr gick bort i somras hade tummar på framtassarna som han flitigt använde till att öppna alla skåp och lådor i hela lägenheten
RamsesochIsidor.jpg

Sen har mina föräldrar precis skaffat en husis som också har tummar och 6!! tår baktill

elektra.jpg

Precis som skrivs så är den extra tån en defekt, även om den oftast inte är skadlig så vet man inte riktigt vad som kan hända om den hamnar fel om man parar 2 polydaktyla katter.

Kroken på svansen är också en defekt, en sk svansknick som oftast även den är helt ofarlig men som är ärftlig och kan flytta på sig och hamna riktigt illa till. Ju längre ut, desto mindre farlig förstås. Den är ju en missbildning i/runt en kota och tydligen tror man att om man avlar på den så kan den hamna på ryggen istället vilket ju förstås inte är bra.

Men som sagt, båda defekterna i sig är oftast ofarliga, man ska dock inte avla på dom. Det är förbjudet att avla på inom SVERAK och jag tror inte att IDP är så glada i det heller. Så nån ras kommer det aldrig att kunna bli. Att de kallas skeppskatter beror på att man trodde dessa katter bringade tur på haven och att dom hade lättare att hålla sig fast på krängande skepp än vanliga katter.

Här är Hugo som vi hade på katthemmet förra året. Han hade 6 tår på framtassarna och 5 tår på baktassarna och såg ut som en kamelont. :rofl:

Bild på Hugo

Min Ryss Isidor, som tyvärr gick bort i somras hade tummar på framtassarna som han flitigt använde till att öppna alla skåp och lådor i hela lägenheten
Gatukorsningen Blackie som återfinns här i kollektivet K.Sinus stjäl även varenda penna han kommer över... Sugrör ur glas är närapå än STÖRRE bedrift att stjäla... ligger mkt bekvämt i pincettgreppet.

Ja, mina två katter ser inte ut som någon av dom som nu visar bild på. Det är stora katter ("kraftig benstomme") på ca 6 kg, långhåriga, nästan som norska skogkatter, fötterna ser helt normala ut, men de är mkt större än om man jämnför med bonnkatterna hemma ;-), och en extra tå såklart. Svansen har bara en liten krok. De har väldigt tjock skinn, och så var det något mer, sa veterinären när vi kastrerade dom. Vet inte om det också är något genetiskt fel... Tyvär har jag ingen bild.

Hejsan.
Har själv fyra skepps katter. Vet att det inte är en egen ras, utan en allmän benämning på "missbildningen". Mina katter har aldrig haft problem med extra tårna varken fram eller bak, utan de använder sin extra greppförmåga kontunieligt. Båda mina honor har fått ungar. Dock har inte alla ungar fått den "defekta" genen. Inga gener mår bra av inavel, men katter väljer bort inavel om de får välja. Det är endast korkade människor som använder sig av inavel på vissa katter för att de är ute efter någon specefik genetiskt utseende. Detta är tyvär tillåtet i kattvärlden av Sverak... Kusiner i samma ras. Det tordes bli mer och mer ovanligt då kattavlingen torde bli mer och mer seriös. Om du undrar något om mina katter är det bara att skriva till mig. Tack för fina bilder. Hur bifogar man bilder här ?. :)

Fast det där med att de väljer bort släkt som partners stämmer väl ändå inte?

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
655
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
188
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka