skeppkatt??

G

gullefjun

Hej jag har en fråga ,jag undrar va det är för typ av ras katt om ni vet ungefär vad dend kostar.
Mvhd gullefjun :bump:

Sv: skeppkatt??

Det är ingen ras, det är en defekt som gör att katten har fler tår än normalt. Det är inte tillåtet inom SVERAK att avla på dessa, så den enda rasen där man medvetet avlar på denna defekt är PixieBob. Har ingen koll på priset på den, skulle gissa på 6000:- och uppåt. Troligen närmare 10 eftersom den är rätt ovanlig, men det får du fråga en uppfödare om.
Defekten ifråga existerar inom de flesta raserna, men sägs vara vanligare på MaineCoon och/eller Norsk Skogkatt. Men den finns även på huskatter.

I Sverige torde polydaktyli vara vanligast hos huskatter eftersom defekten nedärvs dominant och raskattuppfödare inom SVERAK inte får avla på katter med defekten. Inte heller tror jag att det är vanligt att man avlar på polydaktila katter inom IDP, även om det är tillåtet (är det verkligen det?).

Det är ju lätt att få bort defekten från en ras.

Minst en uppfödare av PixieBob avlar medvetet på poly-katter. Men om hon är med i IDP eller TICA vet jag inte. Moonstrings är stamnamnet tror jag. Procentuellt är det nog vanligast på PixieBob eftersom det är en liten ras i Sverige än.

Är du ute efter en skepparkatt, alltså katt med extra tå, så håll helt enkelt ögonen öppna. Ibland annonseras de ut. Och eftersom det är då frågan om vanliga "bondkatter", är priset ibland ganska vanligt för bondkatter, ca 200 kr.

Se upp bara hur det ser ut. De flesta av kattera besväras inte av sina extra tår, men en del besväras, och extratån bör knipsas bort. Då åker du ju på kostnaden för kirurgi...

Vid mitt gamla landställe fanns det en gård som hade många sådana katter, såg ut som de hade tummar på framtassarna. De fick ungar lite hur som helst med vem som helst så det vart nog en hel del defekter. Ungarna annonserades ut som Gräsökatter, men skeppskatter är nog det rätta namnet.

Det rätta namnet är egentligen katt med polydaktyli. Skeppskatter kallas dom för att man gärna hade med dom på skeppen förr.

MissFideli skrev:
Det är ingen ras, det är en defekt som gör att katten har fler tår än normalt. Det är inte tillåtet inom SVERAK att avla på dessa, så den enda rasen där man medvetet avlar på denna defekt är PixieBob. Har ingen koll på priset på den, skulle gissa på 6000:- och uppåt. Troligen närmare 10 eftersom den är rätt ovanlig, men det får du fråga en uppfödare om.
Defekten ifråga existerar inom de flesta raserna, men sägs vara vanligare på MaineCoon och/eller Norsk Skogkatt. Men den finns även på huskatter.

Japp min ryss har den defekten och är superduktig på att öppna alla skåp och lådor men sina "tummar".:crazy:

Hihi roligt o höra katten är så duktig,så jag har förstått rätt jag kan om jag har tur hitta en billig katt som ä skeppskatt...?nåfgon nämnde här om ett par tusenlappar någon om hundra lappar....detta är alltså inte tillmig utan en vän.Finns det någon som är uppfödare här på sidan? :banana:

gullefjun skrev:
Hihi roligt o höra katten är så duktig,så jag har förstått rätt jag kan om jag har tur hitta en billig katt som ä skeppskatt...?nåfgon nämnde här om ett par tusenlappar någon om hundra lappar....detta är alltså inte tillmig utan en vän.Finns det någon som är uppfödare här på sidan? :banana:

En uppfödare får om du läser hela tråden inte föda upp katter med polydactyli, eftersom det är en ärftlig defekt. Troligast hittar man dem i inavlade huskattgrupper.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej alla! Min katt drack precis upp lite soja och undrar om det är okej, är det giftigt för katter?
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?