Skenvalpar

S

Smillan

Hjälp.....
Våran Jack Russel har fått för sig att hon har valpar...
Hon piper å gnäller konstant.
Släpar runt på sin rosa nalle överallt.
I går kväll vägrade hon släppa den när hon skulle ut och kissa.
Det slutade med att nallen fick följa med.
Hon släppte den inte ens när hon kissade :smirk:

Jag har haft svårt att sova.
Hon bäddar och ska ligga på mig...helst på huvudet :crazy:

Hur lång tid brukar tikar hålla på med detta ?
Ingen av våra andra tikar har någonsin varit med "valpar" förut.

Det är över 2 månader sen hon löpte...
Är det normalt att dom börjar efter så lång tid?
utan att vara parade.
Just nu känns det som jag bar längtar efter den gamla vanliga vovvan igen...
Åndå är hon bara inne på 2 dagen....

snälla berätta allt ni vet.

Sv: Skenvalpar

De säger ju att man inte ska uppmuntra sådant beteende, så bort med alla leksaker o ut o gå mer med henne så bör det ju gå över snabbt igen.

Ta bort alla leksaker, dra in på maten och ut och motionera henne (gärna på cykel) så ska du se att det går över.

Jobbigt :smirk: . men det brukar gå över om man tar bort allt den kan tänkas vilja "ta hand om" och bädda ner samt öka motionen och minska på maten.
Lycka till!

2 månader efter löpet är ju den tid då de normalt skulle ha valpat. Så det är helt normalt. Det kallas skendräktighet och tiken tror att hon ska få valpar. De kan tom bli runda om magen och få mjölk.

Sedan bäddar de när det börjar bli "dags" att valpa. Strumpor, skor m.m får bli valpar.

Jag skulle inte ta bort "valparna" från tiken, då tiken faktiskt har riktiga moderskänslor för sina valpar, och att plocka bort dem kan göra att din tik blir deprimerad.

Det är bättre att nu under denna skenvalpning öka motionen rejält, minska lite lite på maten och så låt henne vara med sina valpar. Oftast så slutar hon bry sig om sina "valpar" inom några veckor. Max 8 då de normalt har stött dem ifrån sig normalt vid den tiden.

Till nästa gång det är dags att löpa så öka motionen och minska maten, så brukar man slippa dessa "problem" om inte så be vet. skriva ut ett medel (minns inte namnet just nu) som du ger till hunden vid löp. Då blir hon inte heller skendräktig.

8 veckor :eek:
Jag kommer förgås på den tiden :crazy:
Har varit ute och provat cykla med henne.
Det gick super bra.

Så nu blir det bara för matte att röra på fläsket.....

Nästa löp har vi tänkt att para henne.
Så då kanske hon får riktiga valpar att hand om.

Vi tog bort hennes nalle medans vi var och cyklade.
Det verkar gått bra hitills.
Inte lika mycket pip.
Har även syselsatt henne med lite annat små stunder.

Ska kolla så hon inte blir deppad, då får hon tillbaka nallen om hon visar tecken på det.

Tack alla som svarat :bow:

:D 8 veckor i värsta fall!

Det brukar gå lite fortare när de är skendräktiga. Ökar Ni dessutom motionen så tar det nog ännu kortare tid.

Visar hon deppretion (stavning?) så skulle jag låta henne ha nallen, men som Du skriver, bryr hon sig inte just nu så spelar det ingen roll.

Min hund blev skendräktig första gången hon löpte, men tack och lov hade hon inga "valpar"

Men hon bäddade överallt, var extremt präglad på mig, och satte till och med mjölk, man såg ett rätt rejält ljuver. Det varade rätt så länge, åtminstonde känns det så!

Men är det någon som vet vad som sätter igång skendräktigheten?

Jag vet hur det funkar med hormoner och grejer som gör att de har samma blodvärden efter löp oavsett om de är dräktiga eller ej, men hur kan det komma sig att de får för sig att de är dräktiga, och i vissa fall t.o.m behhandlar gosedjur mm som sitt eget kött och blod!?! :D

Där håller inte jag med. Jag tycker de blir mer stressade och deprimerade av att ha sina "valpar". Min ena tik får valpar, men jag tar bort dessa. Då kan hon koppla av, och slipper ligga och bädda, gnälla och gå runt med dessa valpar (nja, en valp får hon :-)..) Däremot om hon bara bär och kopplar av, kan hon få ha sin valp ibland. Men märker jag att hon inte kan koppla bort valpen, då åker den väck. Och jag tycker inte hon blir deprimerad av det. Då är hon nästan som vanligt.
Men är säkert olika med olika hundar.

Det heter depression :-)))

Vår gamla tik ble skendräktig varje gång hon löpt. Ibland var det ett gosedjur och en gång en bakpotatis som fick spela valp. Vid ett tillfälle så tog hon en kattunge och det gick bra, både för mammakatt och kattunge. Vi drog ner på fodret och motionerade mera men lät henne ha sin alp i fred och då mådde våran tik bäst. Det är nog individuellt. Hon var skendräktig när hennes dotter fick sin kull och mormor var den som pysslade om valparna och gav dem di när mamma inte var på humör :smirk:

Jo, det tyckte jag lät bra :-) Min skulle också gärna få hjälpa till att vara mamma på det viset.
Och som du säger, så är det säkert individuellt.

har en kattunge nu, och två av mina löper. De kanske kommer turas om att ta hand om den lille sen :-)))

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 415
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar