Mli
Trådstartare
Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta igång henne och hon träffade hingst. Betäcktes men blev inte dräktig. Därefter gjordes flera ultraljud som vid två brunster visade stort ägg och alla inre tecken på nära förestående ägglossning - men brunsten uteblev trots hingst. Och därför ingen dräktighet. I söndags upptäckte jag att stoet hade enormt mycket mjölk, sinade på ett par dagar på strikt diet (dvs mycket begränsat bete enl vet ordination). Veterinär kommer i morgon och ska ultraljuda och se om det finns någon infektion eller tumör som triggat mjölkproduktionen.
Ni som har erfarenhet av skendräktiga ston - hur länge går de skendräktiga innan de sätter mjölk? Kan de sätta samma säsong som betäckning? Eller behöver de ha gått en fullgången skendräktighet? Jag personligen har ingen som helst erfarenhet av skendräktighet.
Ni som har erfarenhet av skendräktiga ston - hur länge går de skendräktiga innan de sätter mjölk? Kan de sätta samma säsong som betäckning? Eller behöver de ha gått en fullgången skendräktighet? Jag personligen har ingen som helst erfarenhet av skendräktighet.