Skendräktig tik?!

B

Besokare

visste inte vad jag skulle ha för rubrik riktigt. Jag har en tik här hemma, som har valpar, och jag har även en tik som blir 1 år här i dagarna, hon har haft första löpet men är inte parad.

Men nu är det som så att hon tror ngo att valparna är hennes, valparna är 4 veckor, och hon leker med dem och tar hand om dem, när de är ute i tex valphagen ligger hon utanför och håller lite koll. Mamman till valparna tycker detta är okej, då hon tycker valparna är lite jobbiga emmelanåt.

Tiken som tror valparna är hennes, har sedan cirka 2 veckor tillbaks fått mjölk, hon försöker lägga sig tillrätta vid valparna ibland föra tt dia dem,men jag tar då bort henne, och nu till "problemet"

Tikens mjölk är lite genomskinlig, men är också lite gul klibbig, och jag är orolig fall det kan vara något fel? Eftersom hon sätter mjölk men ingen diar den, och jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte mjölka henne heller, då håller jag ju igång det hela.

Tycker ni jag bör uppsöka vetrinär?

ursaäkta för rörigt inlägg,men tacksam för hjälp!

Sv: Skendräktig tik?!

Din tik verkar vara fullständigt normal. Alla tikar blir skendräktiga, vilket märks mer eller mindre. Det är en funktion som den vilda flocken har nytta av - om "mammatiken" av någon anledning inte själv kan klara av uppgiften finns det andra som kan ta över eller hjälpa till. Valparna har större chans till överlevnad.

Din hund visar alltså prov på fullständigt normalt beteende, och du behöver inte bekymra dig för mjölken. Skulle hon få feber och/eller bli hängig är det en annan femma, men i dagsläget är hon helt normal, och mår inte dåligt av att inte bli diad. Hon sinar så småningom.

tack för ditt svar, känner mig lugnare!

Det är inte alls hälsosamt för tiken att bli hormonstinn & producera mjölk - Kan leda till juvertumörer!

När min tik blir skendräktig, producerar mjölk och behandlar pipsaker som valpar skriver min veterinär ut Galastop - Hon blir sig själv efter bara några dagar, juvren blir mindre & mjölken försvinner! //Linda

Det är inte alls hälsosamt för tiken att bli hormonstinn & producera mjölk - Kan leda till juvertumörer!

När min tik blir skendräktig, producerar mjölk och behandlar pipsaker som valpar skriver min veterinär ut Galastop - Hon blir sig själv efter bara några dagar, juvren blir mindre & mjölken försvinner! //Linda

Hormonerna har de hur som helst, och det finns mig veterligen ingen forskning att de yttre teckena på skendräktighet skulle ge juvertumörer.

Däremot håller jag med om att om tiken har jobbiga skendräktigheter kan det vara bra att medicinera. Trevligare för ägare och hund om inte hormonerna spelar allt för mycket.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 552
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 862
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 905
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 363
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka