S
soft_sensation
Hur gör ni för att få stopp på en skenade häst/ponny?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först tar man itu med varför hästen skenar.
Blir den uppjagad vid stora ytor?
Är den lättskrämd?
Överenergi?
Vissa hästar lägger sig hårt på bettet. Oftast lägger sig bettet mot eller kilar sig fast mellan kindtänderna, vilket gör det svårt att kontrollera hästen i högt tempo.
Detta behöver inte alltid vara sken, utan bara att hästen "tar bettet". Detta behövs såklart jobbas med, gärna med en bra tränare.
Att ta till sig ena tygeln när hästen skenar kan vara en lösning, eftersom en häst inte kan springa med huvudet indraget mot sidan av magen. Detta gör att hästen ev kommer gå in på en liten volt, och det blir då jobbigt för hästen att galoppera på en volt i högt tempo.
Okej, men om det inte finns plats för att lägga volter osv?
Okej, om hästen toltaltstruntar i att böja på halsen när men tar i den ena tygeln då? Eller kanske stannar och stegrar sig?
Säg nu inget om att hästen är olydig eller liknande. Den är ju det men om det är första gången... Jag bara undrar och går inte på egna erfarenheter, eller jo till en viss del.
Okej, om hästen toltaltstruntar i att böja på halsen när men tar i den ena tygeln då? Eller kanske stannar och stegrar sig?
Säg nu inget om att hästen är olydig eller liknande. Den är ju det men om det är första gången... Jag bara undrar och går inte på egna erfarenheter, eller jo till en viss del.
Kom på en sak oxå.
Jag red en ponny för kanske 2 veckor sen. helt lungt ooch stilla sen vart den rädd för något och stack iväg. när jag skulle stanna så lysnade hon inte. så jag skulle korta den ena tygeln och gissa vad som händer.. sadelhelvetet glider under magen! när hon skenar. Det var inge kul.