Skavsår av sadelgjord

A

Anna981

Min pålla är för tillfället lite väl rund om magen då hon har stått mycket den senaste tiden. Nu ska hon ridas igång men hon få sådana skavsår av sadelgjorden när hon är så tjock! Eller, det är inte direkt under sadelgjorden, det är mer framför. Fläsket typ "kläms" mellan armbågen och gjorden och blir sårigt...svårt att förklara... ;)
Sadeln och gjorden skjuts fram av magen så det går inte att sadla längre bak heller.
Jag försökte förebygga det här problemet med skav (som jag visste skulle komma) genom att ha en sadelgjordstunnel av teddy på sadelgjorden men det hjälpte inte.
Jag känner mig så grym som rider även fast hon har skav men jag har ingen annan lösning på problemet! Hon måste ju ner i vikt för att det ska sluta skava och då måste ju hon motioneras! Att rida barbacka är uteslutet på denna häst.
Det är som en ond cirkel... :(
Skulle ni sluta rida tills det läkt? Efter ridning är hon lite öm på skavsåret, men inte annars...
Är det någon som har nå tips och råd att dela med sig av? :confused:

Sv: Skavsår av sadelgjord

Hej ! Nej jag tycker inte du ska fortsätta lägga på sadel så länge hon har sår. Du bör ju motionera henne på något sätt , longera henne några dar i veckan. ta ibland halsförlängare el inspänningstygel på henne så du får henne att jobba lite.Va försiktig bara så du inte tar o jobbar henne for hårt i början. gå ut o skritta barbacka, o har du möjligt så klättra ibland istället för longering. Sätt dig ner o sätt ihop ett tränings schema så är det lättare att hålla koll på vad du gjort.Lycka till :idea: :banana:

litenflinga skrev:
Hej ! Nej jag tycker inte du ska fortsätta lägga på sadel så länge hon har sår. Du bör ju motionera henne på något sätt , longera henne några dar i veckan. ta ibland halsförlängare el inspänningstygel på henne så du får henne att jobba lite.Va försiktig bara så du inte tar o jobbar henne for hårt i början. gå ut o skritta barbacka, o har du möjligt så klättra ibland istället för longering. Sätt dig ner o sätt ihop ett tränings schema så är det lättare att hålla koll på vad du gjort.Lycka till :idea: :banana:

Hur hade du tänkt jag skulle fästa halsförlängaren/inspänningstyglarna då? :confused: Då måste jag ju ha en gjord!
Jag tycker inte longering flera dar i veckan var en så bra idé, speciellt inte utan inspänning...isåfall är det bättre att leda henne.
Det går inte att rida denna häst barbacka, som jag skrev...
Hur jag ska gå till väga för att sätta igång henne är jag helt på det klara med, det jag undrar är vad andra anser om att rida en häst med skav?

smörj in såret med nåt innan du rider då..typ helosan eller nåt och lägg bomull eller nån kompress kanske mellan gjorden och såret plus teddytunneln. Kanske köpa ny sadelgjord om den du har är för hård? Eller bara gå med hästen för rida om såret är stort/djupt osv kanske inte är så smart. Kan ju bli jobbigt att få hästen att gå ner i vikt bara genom att gå iofs :) Kan bli låånga promenader.

Teddytunnlar är sällan bästa materialet att ha runt sadelgjorden. De förorsakar nog mer skav än de förebygger. Teddy (aka syntetpäls) är nämligen ett väldigt tätt och därmed varmt material som bränner (på grund av friktion) när hästen blir varm och fuktig av svett och ger därigenom skav. Skaffa en lite dyrare tunnel i neoprene som glider mot hästens päls/hud när den blir svettig och därmed minskar risken för skav!

Och låt för guds skull bli att sadla tills hästen har läkt i sadelgjordsområdet! Skavsår gör ont, och förutom att man inte vill att hästen ska ha ont i onödan så vill man ju inte gärna förknippa ridning med smärta, eller hur?

Du kanske kan se över hästens foderstat och se om du kan banta den lite den vägen och sedan sätta igång den med neoprenetunnel på gjorden när skavsåren är läkta? Glider sadeln framåt kan du sätta på svanskappa tills magen är borta. Det är ju ingen hit med en sadel som ligger för långt fram. Det ger dessutom extra tryck på sadelgjorden om sadeln trycks fram av magen varje steg... :(

Vat vad du menar, har själv haft problem med det. Kan du inte prova en svängd gjord?
Och jag använde en fårskinns tunnel till sadelgjorden. Red dock inte när det var sårigt. Problemet försvann när hon blev smalare.

Liknande trådar

Utrustning Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande. Vi har westernsadlar med repgjordar men...
2
Svar
28
· Visningar
3 434
Senast: Seabaz
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 271
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama