Skavfria regntäcken!

I

istapp

Vad har ni för tips på skavfria regntäcken som är täta, prisvärda och med bra passform?

Täcken med fleecefoder har jag upplevt mycket skav av, samt att de är omöjliga att få bort hästhåren ur.

Hur är det med täcken som har ett mesh/funktionsfoder? Hur har ni upplevt dessa?

Det enda täcket som var absolut skavfritt var ett vintertäcke med bogveck och halvhals, helfodrad med blankt polyester, men hittar inte dito i regnutförande.

Upplever ni också att täcken utan bogveck skaver mer än täcken med bogveck? Har ni fått skav även av täcken med bogveck?

Regnsäsongen närmar sig... fyll på med tips!

Vad har ni för täcken?
Modell?
Bogveck?
Innerfoder?
Regntålighet?
Passform?
Generellt betyg?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skavfria regntäcken!

Vad har ni för täcken? Lite olika men eftersom du frågar efter regntäcke; Börjes regntäcke som de hade förut, det blåa, finns nog kvar men annan färg. Finns även som vintertäcke. Har även
Modell? Regntäcke som sagt =)
Bogveck? Nej
Innerfoder? Inget foder. Insida i bomull tror jag med svart nylon (?) vid bogen. Inget skvar hittills.
Regntålighet? Ja! Vet att många har klagat på dessa men det har hållt i ur och skur, blötsnö osv. mkt bra. Vet inte ens om jag har impregnerat det, dock ej tvättat det än.
Passform? Har bara haft det till nordsvenskar så det satt väl sådär, hade gärna haft ett bogveck pga. deras stora bog. Men det sitter där det ska.
Generellt betyg? Mellan 1-10, kanske en 7,5. ;)

Sv: Skavfria regntäcken!

Vad har ni för täcken? Jag har lite olika regn täcken även andra också förstås. Men två är termomaster från hööks och ett som jag inte vet hundra vilket mätke det är.

Modell? Regn täcke med både hals och utan.

Bogveck? Ja och nej. Har inte bog väck på alla täckena.

Innerfoder? Flis, "tyg" och någor grovare flis, kan man nog säga.

Regntålighet? Mycket bra

Passform? Det täcket som jag inte kan namnet på har bäst passform. Men generallt har de bra passform.

Generellt betyg?
Är nöjd med mina täcken. Det är regn tätta och passar bra. Men skav blir det nästan jämt, så i år blir det bog skydd. Och ett lite tjockare regn täcke vill jag ha också. För de jag har är typ höst och vår täcken, inget för kallare väder.

Liknande trådar

Utrustning Ja, vart kan man köpa vintertäcken och regntäcken UTAN bogveck? Min häst är extremt skavkänslig under vintern, och får skav av allt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 660
Senast: bigganl
·
Utrustning Jag har köpt mitt vintertäcke bättre begagnat och har inte hittat något i en affär, så jag är jättenyfiken på vad det är för täcke och...
2
Svar
21
· Visningar
2 614
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar