Skavd skinka

Rugge

Trådstartare
Skrittade en lång runda i skogen igår och fick visst på mig en dålig kombo av trosor och skodda ridbyxor, så nu har jag ett vacker skav/brännsår på en skinkan i höjd med sittbenet. stort som en 5 krona

Ni som råkat ut för detta innan förstår nog hur det kan ställa till det.
Kan ju knappt gå eller sitta utan att irritera såret. Ännu mindre rida.

Kan man bandagera det på något vis? Så att det iaf skyddar från byxornas skavade?

Ska åka utomlands på lördag och då vore det fint om det iaf är någorlunda läkt.

Sv: Skavd skinka

Stackare! Jag skulle nog testa med ett sjok bomull, doppad i potatismjöl, innanför kläderna. Brukar fungera bra på diverse skav på olämpliga ställen, så det borde vara bra till lördag. Verkar konstigt med mjölet, men det är en gammal huskur som fungerar! :)

Om du kan själv eller kan få hjälp av någon så rekommenderar jag Compeed-plåster. Finns hela plattor också man kan köpa o klippa till själv. Duoderm tror jag plattorna heter, kanske finns flera sorter.

Kanske inte svaret du vill höra, men vad som funkar bäst är att helt enkelt inte rida. Kanske inte är ett alternativ för dig dock.
Annars är det bra med luftiga byxor i naturmaterial, absolut inga tighta brallor i spandex...........

Potatismjöl är en gammal klassiker som funkar, och såfort du kan se till att lufta skavet så att det torkar upp.

Skavsårsplåster?
På en ridsemester för några år sedan fick jag röda märken på rumpan då jag inte var van att rida 6-7 timmar om dagen. Skavsårsplåster (såna för hälarna) hjälpte otroligt bra.

Som MonteRose redan nämnt...Compeed-plåster! Numer har man ju läderrumpa så jag får inte skavsår längre, tur det...O_o

Tack för alla bra tips!!
Att låta bli att rida blir tyvärr svårt. Vi ska ha uppvisning på en idrottsgala i stan och där ska vi vara ett gäng som ska medverka.
Idag fick min skinka dock vila och såret luftat.
Imorgon blir det compeed och att bita igen. Lika så torsdag då uppvisningen är. Sen blir det ingen ridning på drygt 10 dagar.
Får visa upp mitt vackare sår på Palmas stränder istället :P

Stackars min skinka :/

Haha,trodde det var något smörgåspålägg som diskuterades,och undrade lite varför det låg under hästmänniska! :rofl::laugh:

Haha!
Renskav ja, men skinkskav har jag nog aldrig provat :P

Skönt är det dock inte

Att kladda på rejält med Aloe Vera har hjälpt mig när jag har varit i liknande situation. Jag lider med dig.

Att kladda på rejält med Aloe Vera har hjälpt mig när jag har varit i liknande situation. Jag lider med dig.

Har Alovera hemma, ska prova det, men det får bli på natten, annars kladdar jag ner mina kläder.

Just nu är det en fin skorpa på det och det vätskar sig inte

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka