M

mysis

Jag har en klippt häst som nu börjar få skav av täcket och till och med av tyglarna. jag klippte henne i mitten av december. Vad kan skavet göra, växer pälsen ut igen utan att bli vit? Efter jag klippte henne gillar hon inte att bli borstad leller ryktad ängre. Det är ok att smeka henne och att klia henne med naglarna. Vad kan det bero på?

Sv: skav

En del hästar kan ju få lite "ont" i pälsen av vitaminbrist..
Du behöver inte oroa dj för att pälsen kommer bli vit när den växer ut..
/K.A

Någon som vet vad det kan bero på att hon inte gillar att bli borstad där hon är klippt?

Ett sätt är att spraya henne/honom med pälsglans täckena skaver då inte och man slipper de fula områdena som blir helt pälslösa

Har hon ordentligt med täcken på sig ute? Det kan vara så att hon fryser och blir "öm" i huden och då e det inte skönt att bli borstad.

Har hon varit klipp förr? Det kan vara obehagligt om man har en hård borste. Prova med en mjuk borste, finns bra mjuka natutborstar på tex H**ks.
Min häst är klippt och det märks skillnad på henne när man borstar henne då det varit kallt ute och hon inte haft tillräckligt med täcken på sig (tex termotäcke och vintertäcke). Sen så tycker hon att den "vanliga" borsten är för hård nu när hon e klippt. Köpte en mjuk i naturborst från just H**ks och när jag använder den är det inga problem...

Lycka till

Hon har inte skav vid bogen utan vid manken och en bit nedanför manken mot frambenen.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 883
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka