• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare "Sara"
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 798
S

"Sara"

Hej. Jag har en Bomlös westernsadel. Min häst blir lite ruggad i pälsen under bakre delen av sadeln. Det området belastas inte av vikt. Hur kan det komma sig att han får skav då? Några tipps?

Kan man rida utan padden med ryggkanal? Tycker inte att den funkar ändå.

Sv: Skav?

använd padden, annars ligger ju sadeln an längs hela ryggraden = inte bra,

Vad är det för skillnad om jag rider en bomlös sadel som är helt utan belastningspunkter, mot om jag skulle rida en enkel barbacka/paddsadel eller en filt/pad med gjord,då har man ingen ryggkanal, det borde bli samma belastning. Rätta mig om jag har fel.

Du Måste använda padden! Att det slits i bakkanten beror på att när du skrittar eller travar så rör sej bakdelen i sidled, men inte sadeln. Kika i backspegeln nästa gång du rider så får du se!

Vad gör man åt det? Kan man göra något alls? Ska jag byta sadel?

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka