Skav på ryggen?

Marye

Trådstartare
Hej, jag har precis köpt en ny häst. Självklart besiktades hon, o hon var UA på allt. Grejen är bara att precis på ryggen där baken av sadeln ligger har hon bortskavd päls. Hon kan ibland ömma lite på ryggen när jag trycker( idag gjorde hon inte det), kan det vara så enkelt att förra ägaren hade en opassande sadeln till henne?
Jag tycker min sadel ligger jättebra på henne o som sagt det känns som det redan blivit lite bättre, men det kanske är inbillning.

Någon som vet vad det kan vara?
Tack.

Mary

Sv: Skav på ryggen?

min häst har jätte lätt att få skav lite överallt han är extra känslig, oftast får han skav där schabraket slutar där inte ens sadeln ligger. men testa lägga fårskinnspadd eller liknande under schabraket:)

Det brukar komma en del liknande trådar/frågor vid denna tiden på året.
Många hästar får sådana skav under pälsfällningen. det behöver inte alltid betyda att sadeln ligger dåligt

Åh, vad lättad jag blir över era svar :) Tack!

Skall testa med fårskinn över schabraket imorgon! O hoppas att det bara är för att hon fäller :)

Nej, fårskinnet ska ligga underst, sen schabrak och sist sadel.
Alt. skippa schabrak och rid med vojlock eller hitta ett schabrak med mjukt kantband.

Min häst får periodvis lätt skav bakom sadeln men det har funkat bra att leta rätt på vilka schabrak som är lite mjukare och bara använda dom när skavrisken är som störst.

är hon även öm det har sadeln antafling varit för lång/rak och tryckt på länden.

Som tidigare sagt så är det troligen vanligt skav. En häst jag hade fick samma av kanten på schabraket till bomlös sadel. Hon vart även svullen och lite öm. Så kolla över utrustningen. så sadel ligger still och så men det är troligen ingen fara!

Många som får skav nu när de fäller. Tycker dock ändå att du ska låta en sadelutprovare kolla så att din sadel verkligen ligger bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 295
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 309
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 754
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur