Skav på manken?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare maverick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 971
M

maverick

Pållan (fullblod med mkt markerad manke) fick efter att ha haft täcke i ca 2 veckor en antydan till att pälsen tunnades ut på bogarna. Började då använda bogskydd (heter det så egentligen? Ni vet ofta blå, fästs med resår under magen. Brukar oftast kalla det BH faktiskt). Bogskyddet var lagom i storlek och satt inte för hårt. Trodde vi. Men hon fick nästan som ett skavsår på manken och har besvär av det fortfarande! Ngn som varit med om nåt liknande?
Använder så klart inte BH:n längre. Men i stallet funderar vi mkt om dte verkligen var det som orsakade trycket. Hon reagerar fortfarande vid beröring och jag undrar om ngn har tips på behandling? Det har inte gått hål, men känns skrovligt. Till sist, hörde ngnstans att det fanns ett täcke av ngt märke som var alldeles speciellt bra till fullblod med markerad manke och ganska kort rygg är det nån som vet? Tack på förhand!/Maverick :bow:

Sv: Skav på manken?

Jag fick till förra hästen sy fast fårskinn över manken på hans täcken, han fick skav annars.
Det fungerar jättebra, tro mig, jag har provat åtskilliga lösningar med det var det som fungerade bäst.

Hej!

Mitt fullblod får också skav av vissa täcken om de inte har ORDENTLIGA bogveck, och bogskydd fungerar inte enl. min erfarenhet. Jag sprayar på pälsglans istället så täcket glider, det fungerar jättebra! :)

skaffa täcken som har hög skärning(halvhals typ) så det inte kan glida bakåt och skava.

Jo, jag har hittat ett märke som sitter bra på min häst, men jag har inte råd att byta ut alla täcken på en gång :smirk:
Pengar pengar pengar.... :smirk:

bogveck är oftast bara för syns skll...d ska försöka leta ut täcken som är insydda i halsringen istället...då blir det en "bubbla" vid bogen och därmed eliminerar du skav

maverick skrev:
Började då använda bogskydd (heter det så egentligen? Ni vet ofta blå, fästs med resår under magen. Brukar oftast kalla det BH faktiskt).
Hehe, en till som inte säger annat än BH ;)

"Skötarpållen" har problem med skav, så han hade bh. Han skavde bort manen där bhn tryckte, men fick inte såna problem som du berättar om.
Nu har vi slutat använda bhn för den har blivit gamal och nopprig=mer skada än nytta. Men han har hemska skav på bogarna nu, så nånting måste vi väl hitta på.

"Omlott"knäppning verkar också fungera bra, pållen som lätt får skav får inte det med omlott, bogveck funkar också ok, men utan är det helt hopplöst. Alltså med sk. "vanlig" knäppning..
Det du beskrev lät intressant, kan du tipsa om något märke som har så?

Sökte på ullergårds.

Vintertäcke för 13-1400 kr var väl inte så förfärligt om de är så bra som du säger. Och Landskrona är ju inte långt härifrån :D
Har du använt deras täcken länge?

MVH /Hanna

Tack för alla svar! Pälsglans och fårskinn verkar smart. Skall läsa på mer om täckena också. En följdfråga:
Behandling av skavet/irritationen? Är det ngn som har ngt förslag? Tack igen! Hälsn Maverick

Min medryttarhäst fick också skav på maken av bogskyddet. Vi tog bort det och började använda barnolja på bogarna istället. Skavet på manken försvann av sig själv, och sedan vi började smörja in barnolja på bogarna varje dag har vi inte sett tillstymmelsen till bogskav heller.

Hur långt upp på halsen går de? Har svårt att se det... Är det så de täcker manken helt och hållet? Lite till kanske?

/95johsv

Liknande trådar

M
Hästvård Vi tror/trodde att skavet på manken berodde på BH:n (bogskyddet) och slutade ju med det. Men skavsåret är verkligen svårläkta! Kan det...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka