Skav på haserna...

P

Poison_ivy127

Min häst har en förmåga att få ordentliga skav på haserna.. anledningen är att hon rullar sig i boxene fter hon ätit och därmed skjuter ut spånet mot väggarna... Jag har testat med hasskydd, men tyvärr inte hittat någrra som passar tillfredsställande. jag har fått tips om en bit gummimatta i mitten av boxen, ngn som vet var man kan få tag i en sådan till bra pris och materail eller har ni några andra lösningar?

Sv: Skav på haserna...

Kan du inte göra permanentbädd till henne?

Eller mer spån??
Min pålle är likadan och han ligger ner och snarkar hela natten sen efter rullningarna.
Men fyller jag på med mer spån så går det bra. Sen smörjer jag hasarna varje dag oxå.

Jag tycker att du ska lägga in mer spån och sen lägga bädd. Då kommer hon aldrig ner till golvet, det är lättare att mocka och det är mjukt, stabilt och isolerande.

Lite dålig på det där med permanentbädd.. hur gör man??? Angående att smörja in haserna, brukar själv köra med Helosan eller liknande, ngt annat bra man kan använda?

Det bästa är om du kan lägga in torv och göra bädd med ..det luktar inte lika illa och suger upp bättre. Lr blanda spån och torv. Om du inte kan det så får du väll ha spån..

1: Häll kalk över golvet finns att köpa på granngården.

när du sedan mockar tar du ut skiten men inte kisset. Självklart så får du ju ta bort kisset som inte riktigt har sjunkit in utan bara är en sörja. det tar ett tag innan det blir bra så ha tålamod..och när man gör en bädd går det åt mer spån än vanligt ofta. Men det är bara i början när det packas. Så var noga med att ha MYCKET spån inne så hästen inte rör upp kiset och blandar runt. Efter ett tag så har du en bädd.

För att hålla efter den sedan så kan du suksitivt *stavning* byta ut bädden ta bort lite i taget.... men gör inte dt förrns bädden är ordentligt packad.

Jämna till den så att inte bädden är knölig

Lycka till fråga om du inte förstår

Det här känns bekant :D .
Min häst fick också skav på haserna och hur jag än strödde och hur mycket jag än öste in så var alltid betonggolvet lika kalt och "fint" på morgonen. Har provat att ha 40 cm tjockt med spån, torv, permanentbädd, halm, ja allt man kan tänka sig att ha i en box.
Lösningen blev en gammal hästtransportmatta som jag la i mitten på boxen och som gör att allt strö kan inte glida undan hur mycket man än försöker, fungerar SKITBRA :bow: .
Hästen jag har är lite märklig och vill gärna inte ha för mycket stö i boxen, har han det så "lyfter" han ut det ur sin box och lämpar över det till grannarna som då får stora drivor halm i sina spånboxar :rofl: . Så mattan är uppskattad även av de andra ägarna i stallet :D .

Hej!

Jag hade samma problem med min häst. Han stod på massor av spån, men det hjälpte inte. Han rullade på nåt vis bort spånet så att det låg längs väggarna, och sen fick han skav på ena hasen av det hårda underlaget.
Jag gjorde såhär; första dagarna tvättade jag rent skavet och hade på Helosan blandat med Elisabeth Arden Eight hour cream (!! jag vet - udda lösning men det fungerade).
När skavet väl var läkt saknades ju pälsen fortfarande på stället, så jag sprayade på plåsterspray (finns på apotek) varje kväll i början.
Fördelen med plåstersprayet är att det bildas en tunn, skyddande hinna som gör att skavet inte går upp igen. Dessutom "andas" sprayet, så pälsen växte ut därunder igen så småningom.

Efter det så använde jag plåsterspray som "förebyggande" behandling mot skav lite då och då. Fungerade utmärkt på min häst i alla fall.

Hälsningar C

Liknande trådar

Hästvård Behöver råd hur vi ska göra för att få ena valacken att sluta skava sönder hasen. På nätterna så får han riktigt fula skav på främst vä...
2
Svar
24
· Visningar
4 053
Senast: norrland65
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 285
Senast: Gnist
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 092
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama