Skav på hasen

norrland65

Trådstartare
Behöver råd hur vi ska göra för att få ena valacken att sluta skava sönder hasen. På nätterna så får han riktigt fula skav på främst vä has.

Hans box är inte för liten, den är relativt stor. Störrre än de flesta vanliga boxar. Vi har mycket spån till honom.

Vi har provat med att linda bakbenen och hasarna, vi har testat att han får sova med transportskydd. Funkar inte så bra, båda glider ner. Vi köpte hasskydd, men tyvärr fanns de bara i medium och de var för små. Large är beställda, väntar på att de ska komma. Men har hört att hasskydd är svåra att få att sitta, och att hästarna brukar vilja slå och bli av med dom.

Vi funderar på att anlägga bädd när det blir lite kallare. Kanske kan det hindra skav? Vi har i nödfall även funderat på att slå ut mellanväggen mellan två boxar så att han får en jättebox.

Har ni fler ideér vi kan prova? Det är inte kul när det blir ordentliga sår på hasen. Snart skaver han väl in i skelettet? :eek:

Norrland

Sv: Skav på hasen

VAD får han skav av?
Att ligga? - Då måste ni strö MASSOR!
Backar han upp mot väggen och skaver sönder hasen?
I alla fall förr fanns det Vulcan-skydd till has, bra passform och inte så tjocka. Om inte de finns kvar finns det säkert något liknande.

Lycka till!

jo det e det enda jag oxå kan komma på, även fast man tycker att man har mkt strö, så kan ju hästen gnussa bort det på natten o ligga eventuellt med bara hasen på betong golvet o då är ju lösningen att lägga matta eller spåna in mer, mkt mer!
lycka till! :)

Jag tar också gärna del av de tips du får. Har ett sto som hela tiden lyckas skava ena hasen. Det spelar ingen roll med mycket strö, permanentbädd eller under sommarhalvåret då hon går ute hela tiden. Hon skaver den hasen ändå.

har samma problem. men strö strö strö strö strö strö strö strö strö.. det är det som hjälper. Nu här hon jätte fin.. men osm sagt. det kostar strö med.

Hur ser underlaget ut i boxen? Har ni inte gummimatta kan jag starkt rekommendera att skaffa det! :idea:

Jag hade själv en kuse som stod i box med betonggolv som brukade få rejält med skav på BÅDA haser :p gick inte att ha bädd till honom på vanligt vis iaf eftersom han rörde omkring allt och gjorde det omöjligt att mocka, sen blev det ju inte mindre skav för det eftersom bädden aldrig la sig.
Att använda sågspån/torv/spån i ett lager i botten och blöta lite och trampa till ordentligt, och sen ovanpå lägga ett ganska tjockt lager med löst spån/sågspån/torv det brukar fungera. Gärna att man kombinerar med Stalosan eftersom bädden blir mer hygienisk då. Sen så i efterhand kom en tjej på den smarta idén att lämna ca 40cm baktill i boxen utan spån där hästen brukar skita, då blir det dessutom mycket mer lättmockat! :p
Blev också mycket bättre vid något tillfälle när den stod i utebox med grus- och jordbotten, så underlaget är A och O! :) Klart som sjutton man får skav när man ska resa sig om det är en hård botten.

Jag tar också gärna del av de tips du får. Har ett sto som hela tiden lyckas skava ena hasen. Det spelar ingen roll med mycket strö, permanentbädd eller under sommarhalvåret då hon går ute hela tiden. Hon skaver den hasen ändå.

Hon kanske vill demonstrera att hon inte gillar den hasen? ;) Fått för mig att "ont drar till sig ont" så är de lite överansträngda/irriterade i ett område är det mest olycksdrabbat, oavsett om det gäller sånt som kan relatera till överansträngning/irritation...
Som nu när jag haft rejäl spänningshuvudvärk och alldeles för mycket i huvudet har jag lyckats smälla till huvudet rätt rejält 3 gånger på 1½ vecka! :rofl: Och en kuse jag haft lyckades alltid bli "skadad" i ett och samma framben när den väl blev det, ALDRIG i något av de andra benen, trots att det ena gången kunde vara att den högg sig av misstag, nästa gång kunde vara en hovböld, och ännu nästa gång att den fastnat med benet i ståltråd...

Blev lite flummigt och jag vet inte riktigt var jag vill komma med det, mer än att man kanske ska ge hasen lite mer uppmärksamhet så den inte behöver kräva det? :angel: :rofl:

Vi har som sagt provat hasskydd, men tyvärr fanns de bara i M. Han behöver L, så affären har beställt hem.

Vet inte om det var Vulcano? Men de var mjuka och följsamma, verkade bekväma. Så vi ska prova när de kommer.

Har du erfarenhet om hästarna brukar slå mycket i början när man testar hasskydd? Har hört det, och är lite orolig för att han ska slå för mycket i boxväggarna. Vill inte ha andra skador som följd! :crazy:

NOrrland

Vet inte riktigt vad han gör. Om det är pga att han ligger och skaver eller står och skaver mot väggen. De största såren är på sidan om hasen, men han har även rakt bak så att säga. Vår hovis trodde att han stod och skavde, men vet som sagt inte.

Vi är inne på att anlägga permanentbädd bara det blir lite kallare. Är så varmt här uppe nu, att vi är rädda att det ska börja stinka ammoniak. Men vi har tänkt göra ungefär som du föreslog. Har haft bädd förut till andra hästar, och det har funkar fint. Bara jobbigt på våren när allt ska köras ut.

Gummimatta har vi inte. Det är betonggolv. Men matta lät intressant. Men första frågan som infinner sig är - hur dyra är de att köpa in? Och är de svåra att montera? Var köper man dom? (Det blev visst mer än en fråga! :) )

Norrland

En bra bädd luktar inte, inte ens under högsommar ;) Vi kör torv numera, hade torv i botten och spån ovanpå tidigare. Det var drygare. I botten har vi kalk eller stalosan. Blöta fläckar lägger vi lite mera stalosan på, om det känns som det behövs.

Det blir som en "platta" - och precis som du säger är det ett rent h-e att skotta ut när det är dags för stallrengöring. Men övriga dagar är det grymt lättskött.

Skulle hellre testa gummimatta/ transportband på väggen, om det är där han skaver. Prova bädden först, gummi kan ju ge viss friktion det också trots allt.

Vi är inne på att anlägga permanentbädd bara det blir lite kallare. Är så varmt här uppe nu, att vi är rädda att det ska börja stinka ammoniak. Men vi har tänkt göra ungefär som du föreslog. Har haft bädd förut till andra hästar, och det har funkar fint. Bara jobbigt på våren när allt ska köras ut.

Gummimatta har vi inte. Det är betonggolv. Men matta lät intressant. Men första frågan som infinner sig är - hur dyra är de att köpa in? Och är de svåra att montera? Var köper man dom? (Det blev visst mer än en fråga! :) )

Norrland

Det jag tror dom oftast gör är att det skaver på hasen när de reser sig upp, det är Då bädd och/eller gummimatta brukar hjälpa. Tror inte det är särskilt dyrt men ett par hundra iaf.
Angående bädden så tar Stalosanet bort nästan all lukt om man strör på en gång i veckan och rejält första gången. Det är guld! :) Neutraliserar ammoniaken och tar bort en massa bakterier.
Man tar som sagt ett lager spån först - strör på stalosan och trampar till lagret ordentligt, gärna med lite vatten på så det fäster ordentligt och blir kompakt, sen tar man ytterligare ett lager och gör samma sak (att man tar två lager är för att kunna få i mer stalosan emellan) och pressar till, sen ett lager löst spån ovanpå. Skulle det bli gropar i bädden gör man om proceduren på den fläcken, men det brukar hålla sig ganska bra. Sen strör man på stalosan en gång i veckan som sagt :p

Men med gummimatta kan man också komma långt.

Vi har som sagt provat hasskydd, men tyvärr fanns de bara i M. Han behöver L, så affären har beställt hem.

Vet inte om det var Vulcano? Men de var mjuka och följsamma, verkade bekväma. Så vi ska prova när de kommer.

Har du erfarenhet om hästarna brukar slå mycket i början när man testar hasskydd? Har hört det, och är lite orolig för att han ska slå för mycket i boxväggarna. Vill inte ha andra skador som följd! :crazy:

NOrrland

Vulcan skydden är lite elastiska och har bra passform.
Har inte haft problem med att de slår bakut alls.

Lycka till!

Tror kanske att hasskydd ihop med permanentbädd är den bästa lösningen. Ska satsa på det först.

Låter bra att de inte slår så mycket. Tänker att om de är vana vid transportskydd och ben- o haslindor kanske det inte känns så obehagligt för dom.

*kl*

I natt hade benlindorna suttit bra över hasen, så han har inte skavt upp såren mer. En liten tröst i eländet!

Tack alla för bra svar! :bow:

Norrland

Du kan ha en poäng där. Ett par månader innan jag köpte henne har hon har faktiskt fått en rejäl spark (av broddad Shirehäst) just på den hasen. Hon har inget problem med den annars, men hon har ju haft ont där. (men det är snart 3 år sen)
Vart hittar man så billiga gummimattor?

Vet många som haft samma problem o deras hästar har skavt haserna mot väggarna när de legat ner (eller när de rest sig upp). De har då täckt väggarna med heltäckningsmatta o problemen på de flesta har försvunnit

Min pålle skavde också sönder sina haser förra hösten, la då in gummimatta. Stallägaren hade gummimatta till sina boxar och även till denna, men förra hyresgästen ville inte ha det fast det fanns. Så jag la in dom tillsammans med en kompis, väldigt lätta att montera, dock tunga, därför var vi två. Har tyvärr ingen koll på vad det kostade då dom redan fanns. Inga mer skavsår! Helt underbart! Och dessutom sparade man spån. Nu har han flyttat ut till en utebox i samma stall och där finns inget betonggolv, grusbotten där och torvmixbädd över. Helt super! Och har inte sett röken av några skavsår!

Du kan ha en poäng där. Ett par månader innan jag köpte henne har hon har faktiskt fått en rejäl spark (av broddad Shirehäst) just på den hasen. Hon har inget problem med den annars, men hon har ju haft ont där. (men det är snart 3 år sen)
Vart hittar man så billiga gummimattor?

Jag drog bara till med en vild gissning, möjligt att dom är mycket dyrare :p

Vet många som haft samma problem o deras hästar har skavt haserna mot väggarna när de legat ner (eller när de rest sig upp). De har då täckt väggarna med heltäckningsmatta o problemen på de flesta har försvunnit

Heltäckningsmatta lät ju intressant. Menar du en vanlig heltäckningsmatta, som man har på golv inomhus? Om det funkar är det säkert lätt att få tag i någon gammal stuvbit.

Men blir den inte äcklig om det kommer skit, spån och pink på den? Framförallt där den möter golvet?

Norrland

Man kan ju lägga den en bit upp så den inte ligger direkt mot golvet. Heltäckningsmattan är relativt lätt o hålla ren, sopa av. Ja det är helt vanlig gammal hederlig matta som man hade inne förr ( är väl ingen som har det idag?)

Ja de gummimattor jag tittat på får man betala ca 4000 kr för till en box. Lite väl dyrt för min smak när hästarna bara står inne under nattetid under vinterhalvåret. Min häst skaver ju sin has även under sommaren när hon bara går ute så mattor hjälper nog inte oss. (men det skulle minska strömängden under vintern)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
B
Hästvård Jag har en valack som jämt får liggsår på haserna, så illa så att det till och med blöder :( Har provat allting känns det som; torv...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: mily
·
B
Hästvård Min häst har ett skavsår på utsidan av hasen som inte vill läka. Jag vet inte hur han lyckas få skav med tanke på att jag har tjockt med...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: rocki
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 092
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama