Skav fast jag har bogskydd och allt.

E

eeelinD

Min fjordarab har fått en massa skav nu på bogen på båda sidorna och hon har klippt i oktober och innan hade hon bogskydd från hööksoch vintertäcke. Men nu får hon skav av ALLA täcken. Hon har storlek 135 men skulle behöva 140 för 145 är alldeles för stort (jag har testat) Hon rör sig mycket i hagen så när hon springer så trycks det mot bogen så hon får skav. Omöjligt att hitta täcken! :/ Nu ska jag testa lägga 2 tunnare täcken lite längre fram och lite lösare om ni fattar så hon inte får skav för det är så trist! :( Bogskyddet funkar inte så hon får skav av det ändå :/ har någon tips? akut typ ;/ :confused:

Sv: Skav fast jag har bogskydd och allt.

Man kan ju också lägga paddar längst fram vid täcket men har någon annan tips?

Köp täcken som passar istället. Bara för att ett täcke ger skav så behöver det inte betyda att det är en förliten storlek utan helt enkelt att det är dålig alt fel passform till din häst.

Okej, men finns det täcken i 135 då som är lite större för det är nästan att hon behöver 140?

Min fjordarab har fått en massa skav nu på bogen på båda sidorna och hon har klippt i oktober och innan hade hon bogskydd från hööksoch vintertäcke. Men nu får hon skav av ALLA täcken. Hon har storlek 135 men skulle behöva 140 för 145 är alldeles för stort (jag har testat) Hon rör sig mycket i hagen så när hon springer så trycks det mot bogen så hon får skav. Omöjligt att hitta täcken! :/ Nu ska jag testa lägga 2 tunnare täcken lite längre fram och lite lösare om ni fattar så hon inte får skav för det är så trist! :( Bogskyddet funkar inte så hon får skav av det ändå :/ har någon tips? akut typ ;/ :confused:

Sedan jag bytte till Horsewares täcken, för sisådär 12 år sedan så har jag inte haft ett enda skav på någon häst.

Har till och med deras budgetvariant Amigo, som även det fungerar utmärkt.
Mina hästar har oxå halvstorlekar, 140, vilket finns i HW, heter 6´3

Gud så bra! :D tack så mkt ;) ska kolla in

finns det ngn som vet något bra regntäcke som hästarna inte får skav av och är lite större i storlekarna ?

hittade ett nu som vi kanske ska köpa :P

Nummer ett är att ha täcken som verkligen passar och att ha flera att byta med och med olika skärningar så att trycket inte blir på samma ställe varje dag.
Glansig insida är ett måste och att tvätta insidan så fort den blir smutsig.
Glansspray på alla ställen som det kan bli skav på från första dagen täcken börjar användas.
Är skavet ett faktum så är fårskinn där skavet är ett bra sätt att förhindra att det blir mer skav.

Till nästa säsong, klipp inte där hästen fick skav i år, visst ser det lustigt ut att inte klippa bogarna men hellre det än skav så att det blöder:(

I år är min skavkänsliga häst bara klippt på halsen och ner mellan frambenen, bogarna har visserligen lite lätt skav men det är stor skillnad på att pälsen blir lite ruggad men inte bortskavd än de blodiga skav hon hade den vintern jag köpte henne och hon var helklippt. Det såg fruktansvärt ut:(

Bogskydd på min häst gjorde bara att manen skavdes bort, det gjorde ingen skillnad alls på bogskavet.

Okej! : D tack så mkt för du svarade

Har läst nånstans att bara knäppa översta spännet, täcket lär ligga bra ändå.
Har provat en gång med min, han har aldrig täcken annars, men bara för att testa. Det låg fint.

Har läst nånstans att bara knäppa översta spännet, täcket lär ligga bra ändå.
Har provat en gång med min, han har aldrig täcken annars, men bara för att testa. Det låg fint.

Jag har alltid båda knäppta men det nedersta är ALLTID så löst att det aldrig stramar. Har alltid haft mina täcken så.

Du kan testa att spraya ordentligt med glans spray på bogarna då glider täcken bättre vid rörelse. Täcken jag alltid har varit nöjd med Chires täckena med bogveck , rymliga i fronten men man kan ändå reglera dem med spännena . Lycka till :)

Hej !
På mina hästar använder jag en "pyjamas" underst. Ett stalltäcke med nylon på insidan. Detta gör att det inte blir friktion mot hästen. Sedan kan man lägga på fler täcken utapå och täckena glider aldrig bakåt heller som vissa täcken med bommul, fleece eller ull kan göra!!
Funkar superbra!!;)

*kl*

Jag hade problem med bogskav på hästarna förrut, men så köpte jag ett HorseWare (Rambo tror jag det var). Kan säga så - kommer antagligen inte köpa några andra täcken än HW!
Bra passform, inget skav och de ligger perfekt!

Rekommenderas varmt!

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 954
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 752
Utrustning Har en häst som ligger mitt emellan 2 storlekar och verkar stanna där. Han har 135 nu och det sitter bra i bogen och är hyffsat lagom...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Evolution
·
Utrustning OBS!!! Detta är ingen annons! Vill bara ha hjälp på vilka märken som kan fungera. Jag är på jakt efter ett fleecetäcke i storlek 135...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka