Skav av västernsadel...

S

smilly87

Hejsan!
Min häst har fått skav av sin westernsadel, ska se om jag kan förklara det här. Stiglädrena sitter vi fast med två "pipor" som man sätter i hål och sen så sitter det ju en fyrkantig platta över, det är den min häst får skav av... Hon har inte päls alls där å den har börjat komma små sår... Så jag vet inte alls vad jag ska göra? någon som har några tips? :confused:

Om jag förstår dig rätt så får hästen skav av stiglädren.. är det rätt uppfattat?

I så fall skulle jag vara noga med att inte sitta med skänkeln intill hästens sidor hela tiden. Lägg till skänkeln när du vill påverka hästen. Sen när hästen går rätt så håller du undan skänkeln.. håller ut den en bit från sidan. Tyvärr ser man ofta ryttare som omedvetet sitter och smådriver med skänklarna hela tiden...Speciellt vanligt hos dem som gått över från vanlig klassisk ridstil till western.

Börja med att tänka på detta....ut med skänklarna får hästens sidor.. :D

När man köpt en westernsadel så ska man vrida stigläderna så de inte ligger längs med hästen utan stigbyglarna ska vara svängda som om du satt i sadeln. Blöt fendrarna på baksidan och vrid dem två varv utåt och stick igenom ett borstskaft från ena stigbygeln till den andra, varje dag kan du vrida och sätta i borstskaftet(men blöt inte)tills att de är vridna som de ska.

Stiglädren är rätt vända och jag sitter inte å smådriver utan det är plattorna på stiglädret som skaver!å om jag inte ska sitta med benen rakt ut så kommer dom att ligga mot hästen. :) Vet inte hur jag ska få bort det...

Det går kanske att flytta upp eller ned själva "spännet" som orsakar skavet. Stiglädren brukar vara fästa runt bommen och går att dra en bit. Om nu inte fendrarna gör att det tar stopp, jag vet ju inte hur långa bem du har.

Hej å hopp !!!

Vi hade samma problem på sambons häst så vi klippte av lagom långa bitar från en gammal "neoprentunnel" och trädde på. Funkar kanonbra och toton är nöjd, glad och schysst i pälsen igen.

Gnäggelibus !!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter