Skav av täcket?

Ela

Trådstartare
Någon som har några tips på hur man kan skydda hästen från täckesskav? Min häst får inte skav på bogen utan det är manen som trillar av....

Sv: Skav av täcket?

En sån där bogskavs-väst täcker ju även en del av halsen, och då även manen.
Ett annat tips är att sy dit nån form av fårskinn eller liknande på täcket där det ligger an hästens hals (mankam).

Någon som har några tips på hur man kan skydda hästen från täckesskav? Min häst får inte skav på bogen utan det är manen som trillar av....

Hej,

Vet inte om du har ett eller två täcken på? För oss blev det lite skav på manen förra året när han hade två täcken på sig. Av olika skäl kunde vi inte endast ha utetäcket på eftersom vi inte skötte utsläppen själv då. I år har han endast haft ett täcke och då har han klarat sig.

~Ingrid

Köp ett riktigt bra täcke!

Jag har den mest lätt skavda hästen i stan och jag köpte mig ett HW rambo täcke med halvhals och inte ett skav har hon fått från det. Det sitter som handen i en handske.

Jag anser att det är värt pengar att investera i ett bra täcke. jag har haft mitt täcke i 5- 6 år nu och det är fortfarande lika fint!

:)

Det första du ska göra är att köpa ett täcke med "glansig" insida, så att täcket glider lätt på hästen. Det minskar risken för skav. Se även till att täcket sitter bra på hästen. Om hästen ändå får skav så köper du ett bogskydd att ha under täcket, det täcker ju även en bit av manen. Kan rekomendera horsewares amigoinnetäcken. De har glansig insida och är väldigt prisvärda.

Lycka till!

Den kan även tappa manen av att täcket sitter för hårt.

Sy ett par veck i överkanten av fronten, så hamnar täcket längre fram.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Utrustning Min ena häst har halstäcke på sig under största delen av vintern. Tyvärr skaver halsen av honom halva manen, detta gäller oavsett märke...
Svar
10
· Visningar
763
Senast: Marita73
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 383
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka