Skav av skänklarna

T

topsy_turvy

Min har börjat få skav av skänklarna!! :cry: Hon har inte haft det innan under den tiden jag har haft henne. Jag försöker jobba med att hålla tårna mer rakt fram nu (har visst haft dem lite väl mycket utåtpekande innan) men sen jag började träna på det så har hon fått jättemycket skav. Vad kan det bero på och hur ska jag göra för att bli av med det? :confused:

Sv: Skav av skänklarna

Rider du med sporrar?

Pröva att ha längre eller kortare stigläder.
Smörj med helosan el. dyl. där hon har skav.
Lycka till!

Hitta en bra tränare som kan hjälpa dig, problemet sitter i ditt bäcken. Tårna är bara symptomet, inte problemet.

När du får hjälp med din sits kommer skänklarna automatiskt att falla på rätt plats, benen hänger rakt ner när de inte ska påverka och hälarna är långt från hästen.

Ingen häst ska behöva gå med gnagande skänkelhjälper, det gör lätt hästen döv för hjälperna.

Rider du med sporrar?

Pröva att ha längre eller kortare stigläder.
Smörj med helosan el. dyl. där hon har skav.
Lycka till!

jag rider endast med sporrar när jag hoppar henne för tränare och tävlar, inte annars. Tränaren har aldrig sagt något om min sits.

Tack svar!! :)

Hitta en bra tränare som kan hjälpa dig, problemet sitter i ditt bäcken. Tårna är bara symptomet, inte problemet.

När du får hjälp med din sits kommer skänklarna automatiskt att falla på rätt plats, benen hänger rakt ner när de inte ska påverka och hälarna är långt från hästen.

Ingen häst ska behöva gå med gnagande skänkelhjälper, det gör lätt hästen döv för hjälperna.

Vad menar du med att det sitter i mitt bäcken? Varför har det kommit nu isf och inte innan? har ju haft hästen i ett år och innan dess hade jag en ponny som jag aldrig hade problem med skav på. :confused:

Förmodligen därför att du sitter annorlunda på denna hästen. Kanske har du nyligen ändrat något, kanske har du nyligen börjat träna, kanske är det något helt annat.

Det kan ju vara så att pållen din lätt får skav vid pälsfällning/sättning. Hur var det i våras?
Kan säga att skav är ett ständigt problem för mig då min pålle lätt får skav av allt. På våren o hösten visar det sig även vad gäller sporrar o skänkelläge. Blir lite bättre av linfröolja men ofta ser han lite "maläten" ut :o o jag får skämmas. Men vad göra??

Men hur man än vänder på det måste det ju ligga något ann och skava. Och inte ska skänkeln ligga ann och skrav mot hästen, oavsett om den är känslig eller inte...

Ja så är det ju *suck*
Det borde inte bli skavmärken men det blir det. Speciellt på höger sida där jag är mer aktiv med skänkeln för att hålla honom på plats på böjt spår. I takt med att han blir mer liksidig o jag är på honom i mindre utsträckning så blir det bättre vad gäller skänkelläget men han får skav av nästan allt. Känner med TS för det är knepigt att komma tillrätta med. Har aldrig haft dessa problem förut men har heller aldrig stött på en häst som så lätt får skav. Kan väl tänka mig att min sits o skänkel samverkar eländigt med hans känslighet. Kan vara så även för TS.
Tips tas tacksamt emot!

Försök använda överskänkeln, istället för under. :)

Min pålle fick inga fin skav idag av sporrarna, viserligen fäller han som en galning men usch vilket dåligt samvete man fick när man satt av och pållen var hårlös vid skänkelläget!
Mestandels mitt fel, jag vet och FY på mig, skäms verkligen.
men jag tänkte på det, är sporrar med kula skonsammare i det avseendet att de inte skavet eller hackar på det viset som "vanliga" sporrar gör?
Jag har inga långa sporrar nu men de är inte runda.

Sporren ska ALDRIG inverka mer än när man medvetet gör det. Händer det utan att man medvetet inverkar, bör man inte rida med sporrar innan man fått ordning på skänkeln. Redan UTAN sporre går det rätt snabbt att göra hästen okänslig och skänkeldöv, med sporre tar det betydligt längre tid att åter få hästen känslig för hjälperna.

Är du säker på att det är av skänkeln hästen får skav? Min häst får skav av stiglädrena. Det avhjälps genom att använda islandstigbyglar. Så ligger stiglädrena mer platt mot hästen.

:bow::bow: precis.

Det kan ju vara så att pållen din lätt får skav vid pälsfällning/sättning. Hur var det i våras?
Kan säga att skav är ett ständigt problem för mig då min pålle lätt får skav av allt. På våren o hösten visar det sig även vad gäller sporrar o skänkelläge. Blir lite bättre av linfröolja men ofta ser han lite "maläten" ut :o o jag får skämmas. Men vad göra??

Hon fäller som en galning!!! Blir en hel hög päls på golvet när man sopar efter ryktningen :smirk: Har köpt B-vitamin till henne nu för jag tycker hon ser lite ruggig ut i pälsen. Men visst är det som många skriver att hästen inte ska få skav oavsett och jag är medveten om att mina skänklar inte ligger perfekt..."in med tån" får jag alltid höra av tränaren. Varför är det så svårt att ändra sin sits??? :crazy:

Skänkeln ska ju inte ligga an mot hästen, utan bara användas vid drivnig Om man måste sitta med hälen tryckt mot hästen för att den ska gå, är det ett stort fel i din ridning. du får snabbt en skänkeldöv häst...

Mina tår pekar också lite utåt, men jag har fortfarande intehälen tryckt mot hästen.

Om din häst inte går fram utan att du använder skänkeln i varje steg, så måste du träna upp känsligheten för skänkeln. :idea:
Detta gör du genom att lätt tryck med skänkeln, svarar den inte så trycker du hårdare. Direkt när hästen ökar farten eller går frammår så ger du eftergift genom att skänkeln tas bort från hästens sida, dock får eftergiften inte ske för hästen har lydit. Den hålls kvar, så att "obehaget" är kvar, ända tills den lyder. Man måste hela tiden öka i grad om hästen inte lyssnar. Funkar inte enbart tryck med skänkeln, hålls den kvar samtidigt som först smackning, sedan spö läggs till allt eftersom.
Hoppa du kan träna upp din hästs kännslighet. Gör du rätt kommer hästen bara behöva ett lätt knip med överskänkeln för att öka, gå framåt eller åt sidan.
Kom dock alltid ihåg att böja med den lättaste hjälpen du kan komma på, så blir det förhoppningsvis den enda som du behöver använda i framtiden ;)

Om din häst inte går fram utan att du använder skänkeln i varje steg, så måste du träna upp känsligheten för skänkeln. :idea:
Detta gör du genom att lätt tryck med skänkeln, svarar den inte så trycker du hårdare. Direkt när hästen ökar farten eller går frammår så ger du eftergift genom att skänkeln tas bort från hästens sida, dock får eftergiften inte ske för hästen har lydit. Den hålls kvar, så att "obehaget" är kvar, ända tills den lyder. Man måste hela tiden öka i grad om hästen inte lyssnar. Funkar inte enbart tryck med skänkeln, hålls den kvar samtidigt som först smackning, sedan spö läggs till allt eftersom.
Hoppa du kan träna upp din hästs kännslighet. Gör du rätt kommer hästen bara behöva ett lätt knip med överskänkeln för att öka, gå framåt eller åt sidan.
Kom dock alltid ihåg att böja med den lättaste hjälpen du kan komma på, så blir det förhoppningsvis den enda som du behöver använda i framtiden ;)

Tack för tipset!! :bow: O tack för att du inte skäller på mig!! :crazy: Ska testa det!!

Har inte tänkt på att det kan vara stiglädren/bygeln som skaver. Hur har jag kunnat missa det?!
Hade hjälp från marken häromdagen och med ett par extra ögon i markplan så gick det att se att läder och stigbygel låg emot på de ställen pållen ser "ruggig" ut. Ska försöka fixa till det men oxo fortsätta att jobba på sits o skänkelläge. Rider väldigt sällan med sporre då det inte behövs, tack o lov.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
Senast: super
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
581
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur