Skav av sadelgjorden!

Rosen

Trådstartare
Min häst får skavsår av sadelgjorden på vänster sida. Jag har en bred filtgjord. Är det bättre att använda en strängad gjord? Eller vilken gjord minskar risken för skav? Undarar om ni har lite tips till mig.

Sv: Skav av sadelgjorden!

Är det inte bara nu när hon sätter vinterpäls?
Min får lite skav av fenderna just under vintern men aldrig annars.

Rosen skrev:
Min häst får skavsår av sadelgjorden på vänster sida. Jag har en bred filtgjord. Är det bättre att använda en strängad gjord? Eller vilken gjord minskar risken för skav? Undarar om ni har lite tips till mig.
Jag använder en teddygjord och har aldrig fått skav

Jag har neoprenegjordar och de är super!

Testa med att lyfta frambenen på hästen efter det att du dragit sadelgjorden. Det "rättar till" skinnet under gjorden och undviker skavsår. Du kan också montera skydd under spännena på gjorden för att undvika skav. Jag tror att en ren repgjord är allra bäst!

Man kanske kan sätta en sadelgjordstunnel på sadelgjorden..? Brukar funka rätt bra och inte kosta så mycket. Dock får man tvätta de rätt ofta, då det inte får vara massa smuts i den, för då iriterar de huden... :)

Har sytt en sadelgjordstunnel i teddy men det hjälper inte. Kan den äkta lammullstunnel vara bättre? Kan det vara så att jag spänner sadelgjorden för hårt? Hur hårt spänner ni gjorden på era hästar? Min filtgjord är ganska bred kan det ha betydelse. Tycker att alla gjordar är ganska breda som jag sett på westernbutiker. Ska testa om det hjälper att lyfta frambenen när jag spänt gjorden så ev. veck slätas ut. Har inte provat någon neoprengjord men dom kanske är mjukare och följsammare än en filtgjord?
Tack för alla svar men jag hoppas på fler.

Jag har en i sadelgjordstunnel i neopren som jag har använt innan. Tror att man måste ha en väldigt tjock lamulls gjord om man ska använda en sån, undrar om teddy kanske inte är tillräckligt tjockt..? När jag spänner sadelgjorden på min häst (dressyrgjord) så brukar den börja hänga lite när jag har ridit på ett tag. Brukar inte spänna mer då jag aldrig har behövt det...

En av mina pållar får skav av teddygjord, filtgjord och neoprenegjord. Det enda som funkar på henne är en vanlig, hederlig repgjord/stränggjord. Jag tycker att dom är jättebra. De fördelar ju trycket samtidigt som de "andas".

Tips: Smörj in med fett av nåt slag (tex. vaxelin) där det skaver. Minskar friktionen....

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Jeps
·
Utrustning Försöker hitta rätt sadelgjord till min lite känsliga ardenner, hade en ELT som satt bra, men tyvärr tyckte han att det rörde sig för...
2
Svar
20
· Visningar
1 461
Senast: kem
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: Oknytt
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar